Waar vind ik iets over de invloed/interactie van wetenschap op/met moderne kunst in het begin van de twintigste eeuw?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Hallo Hendrik

je zou eens kunnen beginnen met de zoektermen Futurisme en Blaue Reiter. In beide stromingen probeerde men snelheid (zoals die van race-auto's, renpaarden, vliegtuigen en treinen) uit te drukken, naast lawaai en de dynamiek van machines. Misschien dat dit eerder aansloot bij techniek, maar zonder de wetenschap uit die tijd was die techniek immers onmogelijk. Ook het optimisme dat de mensheid steeds machtiger zou worden en prestaties onbegrensd zijn, spelen mee bij het Futurisme, dat door toedoen van de Eerste Wereldoorlog een grote knauw kreeg.

De Engelstalige Wikipedia gaat ook diep in op het Modernisme als synthese van kunst en wetenschappen. zie de bronnen. Hoop dat je hier wat mee kunt!