Een ansichtkaart was oorspronkelijk een dorps- of stadsgezicht. Tegenwoordig worden allerlei soorten kaarten als ansichtkaart betiteld. Het gaat dan wel om kaarten zonder envelop.
Een fotokaart is een kaart met een foto erop. Je kunt tegenwoordig via allerlei sites een kaart met een door jou gekozen en eventueel zelfgemaakte foto erop laten afdrukken. Dat is dus een kaart waar je eventueel een rand omheen laten zetten en een tekst en/of figuurtjes er op laten zetten aan zowel aan de voor- als aan de achterkant. Zo'n kaart wordt op kaartpapier gedrukt.
Een foto is alleen foto zonder dat die op een kaart gedrukt staat.
Dat alles valt onder de noemer kaart maar een kaart kan ook een blanco kaart zijn waar je alleen een tekst op heb geschreven.