Hoeveel is dit Chinese kastje waard?

Hallo ik heb een kastje geerft waar ik niks mee doe. Het is een handgemaakt Chinees kastje met bladgoud . Heeft wel een beetje beschadiging . Wil dit graag verkope om een leuke vakantie te boeken met mijn gezinnetje. Wie weet wat dit is en hoeveel je ervoor kunt krijgen

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Deze Chinese kastjes met zg chinoiserieën ( dus Chinese afbeeldingen) werden al in de 19e eeuw gemaakt. Zoals je zegt, met bladgoud en heel vaak ook met inlegwerk (marquetterie) van hout, ivoor, paarlemoer etc. en vaak heel mooi gemaakt. Als het goed is heeft het kastje ook bronzen scharnieren. In dat geval is het richting 1890. Maar in de jaren 20 waren deze kastjes ook heel populair en hoewel het massaproductie was, waren ze toen wel duur om te kopen maar zijn ze nu amper iets waard. In de jaren 70 waren er heel veel Chinese meubels op de markt in ons land; nu zijn die echt waardeloos hoewel het vaak mooie en dure houtsoorten betrof zoals sandelhout.
Helaas worden meubels tegenwoordig heel laag geschat in waarde en je moet iemand zien te vinden die in Chinese export geïntresseerd is. Moderne interieurs, daar past het mestal niet bij. Ik schat het kastje (bladgoud is echt helemaal niks waard, voor een tientje kan je alle decoraties opbrengen) op een paar honderd euro. Wees verstandig, bewaar het kastje nog 50 jaar en behandel het met zorg. Die vakantie wordt ben ik bang, een wandelvakantie. Op een veiling krijg je haast niets voor het kastje.