museumgidsen worden getriant en opgeleid om de informatie over de kunstwerken te kennen om die dan tijdens een tour te kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Museumgidsen krijgen een ernstige opleiding en zijn uit zichzelf nieuwsgierig genoeg informatie op te halen via boeken en internet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een museumgids is meest in dienst van het museum, als vaste kracht of als oproepkracht. Het zijn vaak kunstgeschiedenisstudenten of beeldende kunstenaars. Ik werk als gids voor losse groepen in musea maar ook als gids voor scholen die een kunstproject in musea doen. Voor alletwee de werkzaamheden word ik ingehuurd. Ik heb een kunstvakopleiding gevolgd, ben docent kunstgeschiedenis, beeldend kunstenaar en docent in het basisonderwijs. Als ik in een bepaald museum moet werken (bijvoorbeeld het spoorwegmuseum) lees ik me in in de materie, kijk ik na wat het museum aan voorwerpen biedt. Alle museumgidsen in de grote musea hebben of volgen een studie kunstgeschiedenis, een kunstacademie, zijn werkzaam in de beeldende kunst, of iets dergelijks. Het is niet zo dat je afstudeerd aan je middelbare school en denkt: ik ga aan het werk als museumrondleider. Daarvoor moet je wel degelijk iets van kunst afweten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
soms kunnen ze het ook aan kenner vragen dan zegt hij het als een gids niet weet hoeveel een schilderij is kan hij het aan een kenner bragen en die rekent het uit en dan zet die het op een brievje en dan moet die het doorgeven aan de baas en die geeft het door aan zijn baas enzo. tot die bij de baas van het musea komt en die beslist of die er een bordje er onnder gaat hangen.

graag gedaan
dennisen4

altijd klaar voor vraag met antwoord

(ik hoop dat het klopt want het stond op een website)