geven de Joden nog cadeautjes op verjaardagen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.4K
Reddie
9 jaar geleden
Volgens mij bestaan DE joden niet.
Iedereen is anders.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het jodendom is een religie, ik heb niet het idee dat er een religie is die cadeaus geven verbiedt. Maar dat kan ik natuurlijk fout hebben. Kan je wat meer toelichting geven op je vraag? Je zegt 'nog' ze deden het schijnbaar eerst wel, waarom denk je dat ze het nu niet meer doen?
Amadea
9 jaar geleden
Mogelijk vergist vraagstelster zich met Jehova getuigen? Die vieren geen verjaardagen, en daarom worden ter gelegenheid van het een jaar ouder worden bij hen geen cadeautjes gegeven.

Antwoorden (1)

Heb je het over joden (de religie) of Joden (het volk)? Die hoofdletter lijkt vergezocht te zijn, maar is het niet, want onder Joden vind je allerlei groepen: zij die het jodendom aanhangen, christelijke Joden, atheïstische Joden en zelfs islamitische Joden. Dus daar zal vermoedelijk gelden: zoveel mensen, zoveel zinnen (verschillen).

De enige goede echte verwijzing op een joodse website die ik kon vinden naar dit 'verbod' is een tekst waarin staat dat ten tijde van Christus (!) het vieren van verjaardagen niet mocht, met diverse argumenten daarvoor, die echter allemaal weerlegd worden. Diverse synagoges en rabbijnen vieren wél hun verjaardag volgens die tekst. En ook de staat Israel viert haar verjaardag. Ik denk dus dat het net als met christenen is: de een zegt dit, de ander dat, de een is zeer orthodox, de ander liberaal.