Waarom liggen we onder dekens?

Waarom doen we onze kleren uit, en gaan we als we slapen onder dekens liggen? Waarom doen we dan geen kleren aan die net zo warm zijn als het deken waar we nu onder liggen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Omdat huizen vroeger niet verwarmd werden.
Hooguit alleen een kachel in de woonkamer of woonkeuken.

Omdat mensen vroeger niet zo veel kleren hadden.
En zeker niet zoveel extra dikke kleren dat je die dag en nacht om kon wisselen.

Dekens waren een aankoop voor het leven. Die gingen een leven lang mee.
Dat is met de meeste kleren natuurlijk niet zo.
Lakens werden zelf gemaakt, en waren makkelijk te wassen.

Daaruit is het ontstaan.

Er zijn nog wat redenen:
Met zo min mogelijk aan je lijf 's nachts en wel een goede bedekking heb je meer vrijheid om je om te draaien in je slaap en dat doet ieder mens heel vaak. Dan slaap je dus beter.
Een pyjama of nachthemd is makkelijk te wassen dan dikke kleding en dus schoner en hygiënischer.

Toegevoegd na 1 minuut:
En natuurlijk is er nog een reden:
Met dikke kleren aan is seks hebben een beetje moeilijker....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+Plus
't had eeuwen geleden al inderdaad weinig met hygiëne te maken maar meer met comfort en bedekken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, en dan heb ik het niet over "eeuwen" geleden
maar slechts een jaar of 50....LOL
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20091223_slapen01
en het begon allemaal onder dierenhuiden. Ik zie dat de plus met de eeuwigheid vertrokken is. Je krijgt een nieuwe.

Andere antwoorden (2)

dat vinden veel mensen niet comfortabel liggen, hele dikke kleding. Een deken/dekbed kan je gemakkelijker wassen en houd meer warmte vast verspreid over je hele lichaam.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat het nog uit de tijd stamt dat kleding gewoon moeilijker was kleding te maken dan gewoon een lap om onder te gaan liggen en warm te worden (en samen onder een lap is nog warmer dan allebei apart "ingepakt". ) Dus kleren uit en onder de dekens verlengde de levensduur van de kleding
anneliez
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Juist. Ook een reden+