hoe wordt een choreografie geschreven?

zit naar ijsdansen te kijken

Toegevoegd na 51 minuten:
niet alleen schaatsen ze links-of rechtsom, maar ook de armbewegingen en liften

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Dat is de creativiteit van de choreograaf, die bijna altijd zelf veel (ijs)danservaring heeft.
Daarom weet hij wat (ijs)dansers we of niet kunnen.
Er is eigenlijk niet zoiets als een standaard notatie voor (ijs)dansen, zoals die er voor muziek wel is.
Het is niet altijd zo dat er eerst een stuk muziek wordt gekozen en daar vervolgende de (ijs)dans wordt bijgemaakt.
IJsdansen bestaat, anders dan moderne dans op een toneel, uit een redelijk vaststaand aantal figuren (kuren) die achterelkaar worden uitgevoerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb een keer een werkstuk hierover gemaakt en er schijnt een heel team van mensen achter de dans zelf te zitten. Proffesionals en choreografen bedenken deze dansen. Elke beweging is helemaal uitgemeten en de muziek wordt soms speciaal voor de dans gecomposeerd. Er zit uiteindelijk veel meer achter dan alleen een dansje. Daarnaast moet er ook het stukje show en spanning in de ijsdans zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi volledig antwoord!