Weet iemand hoe dit schilderij heet en door wie het zou zijn geschilderd?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Ik vind het wat lijken op werk van Pieter Bruegel de Oude, bijvoorbeeld op zijn De boerenbruiloft. http://nl.wikipedia.org/wiki/De_boerenbruiloft Misschien heeft iemand de schilderstijl van Pieter Bruegel de Oude ter inspiratie gebruikt bij het maken van dit schilderij.

Antwoorden (1)

Het is een 17e eeuws genrestuk. Er zijn drie schilders die dit soort schilderijtjes maakten: Teniers,en van Ostade en Adriaen Brouwer, maar er zijn meer schilders die dit soort taferelen schilderden. Niet te zeggen is welke schilder dit heeft gemaakt. Je ziet een gezin in een redelijk welvarende huiskamer: rechts een schouw ( voor het haardvuur), links een houten kast. Op de voorgrond een wiegje en een ton. De man in het groen heeft een wijnglas in de hand en is zo te zien vrolijk. Op de grond staat een steengoed kan met een tinnen deksel en op tafel zie je een lap en een mooi brood. De hond staat er niet helemaal op en dat wijst er op dat er mogelijk een stuk van het schilderij is afgesneden. De titel van het schilderij is niet bekend, iets van de vrolijke familie. Mogelijk is dit een kopie naar een origineel. Er hangen heel veel van dit soort schilderijtjes in musea; ik heb er een aantal in het Prado in Madrid gezien, natuurlijk hangen er ook in het Mauritshuis. Als kopieën zijn ze altijd heel populair gebleven.
Draai het schilderij eens om: is het op paneel ( dus hout) geschilderd, dan kan het wel eens uit de echte periode komen, maar de meeste schilderijen zijn 19e of 20e eeuws- en veelal- op doek of karton geschilderd.