Wat betekend een 'breed publiek' als je een verhaal moet schrijven?

Ik schrijf een verhaal voor een opdracht maar in die opdracht staat dat het verhaal bedoeld is voor een breed publiek, wat bedoelen ze daar mee?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is niet bedoeld als kritiek maar als een tip:
Let goed op je taalgebruik: Het moet in dit verband betekent zijn en niet betekend. Dit zal je cijfer (als je dat tenminste krijgt) ten goede komen.

Het beste antwoord

Met een 'breed publiek' wordt niet per definitie bedoeld een 'groot publiek', zoals hierboven beweerd wordt. Meestal is het in de praktijk wel zo dat verhalen voor een breed publiek inderdaad véél mensen aangaan.

Een breed publiek houdt in, dat het verhaal veel verschillende sóórten mensen aanspreekt. Denk daarbij aan:
Verhalen voor zowel jongens als meisjes (bv. seksuele voorlichting).
Verhalen voor academisch tot lager geschoolde mensen (bv. een handleiding foutloos schrijven).

Als in een (school)opdracht gezegd wordt dat je voor een breed publiek dient te schrijven, wordt daar doorgaans mee bedoeld dat je taalgebruik moet gebruiken dat niet te ingewikkeld is (het sluit niemand uit) en ook niet te simpel (het neemt de lezer serieus). Je moet je voorstellen dat je de lezer van je tekst niet kent en niet weet hoe je hem moet inschatten (zoals op GoeieVraag.nl).

Groetjes, hopelijk heb je er iets aan en succes met je opdracht!
Amfi
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Met een breed publiek bedoeld met eigenlijk dat het uit alle lagen van de bevolking bestaat maar ook van alle leeftijden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed antwoord.
Mannen,vrouwen, oud, jong, dik, dun.. Het moet dus totaal verschillende mensen aanspreken. Je hebt niet specifiek de doelgroep 'jongeren van 12 tot 16'.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Én mensen met verschillende interesses!
Een breed publiek betekend niets anders dan; zoveel mogelijk mensen. Je verhaal moet eigenlijk voor zoveel mogelijk mensen te begrijpen zijn of je verhaal moet zoveel mogelijk mensen aangrijpen. verhalen die een breed publiek aan gaat zijn bijv: het weer, sporten, gezondheid, voedsel, huishoudelijke taken, geld en vakantie.
niet breed is bijvoorbeeld: een verhaal over darten of het eiland texel. dit is vrij specifiek. niet iedereen voelt zich aangesproken.

succes met je verhaal!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
een breed publiek, zijn mensen uit veel verschillende soorten die je verhaal boeiend zouden vinden.
als je zo'n verhaal moet schrijven kun je het beste een makkelijk onderwerp nemen waar iedereen wel eens mee te maken heeft.
ook kun je het beste gewoon algemeen Nederlands praten, niet te moeilijk.
zo zorg je ervoor dat iedereen wel wat aan je verhaal heeft.