is 'steelde' ook correct in de verleden tijd?

Kwam de tekst tegen waarin stond 'hij steelde de harten van vele vrouwen' maar is dit ook correct Nederlands?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
49.8K

Het beste antwoord

Stelen kun je in verschillende betekenissen gebruiken. Als het om diefstal gaat, is het: stelen - stal - gestolen.
Als het om het weghalen van steeltjes gaat (bij kersen bijvoorbeeld), is het stelen - steelde - gesteeld. Eigenlijk is dat raar, omdat je het werkwoord ONTstelen zou verwachten.
Het voltooid deelwoord gesteeld betekent ook: op een steeltje. Zo bestaan er 'gesteelde wratjes'.
Een gesteelde kers heeft dus geen steeltje meer en een gesteeld wratje heeft er juist wel eentje. Taal is niet altijd logisch.

In dit geval moet het dus echt stal zijn.
Je ziet tegenwoordig vaak dat werkwoorden ten onrecht zwak gebruikt worden. Zo zie ik steeds vaker hij meette (moet zijn: hij mat), hij melkte (moet zijn: hij molk) enzovoort.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, steelde is fout. Hij stal moet het zijn. Stelen -stal - gestolen.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie ook de website van Onze Taal:
http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/sterke-werkwoorden#S