Waar in België spreken ze frans en waar nederlands?

daar spreken ze frans en daar nederlands

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
41.4K

Het beste antwoord

En in twee gebieden wordt Duits gesproken.

Belgie heeft vier taalgebieden.

Dwars door België loopt een taalgrens die een eentalig Nederlands gebied in het noorden scheidt van een Franstalig gebied in het zuiden. In het Nederlandse taalgebied ligt a.h.w. een eilandje, Brussel-Hoofdstad, dat officieel tweetalig Nederlands en Frans is. In het oosten van het land, aan de grens met Duitsland, ligt een eentalig Duitstalig gebied. In principe zijn er dus vier taalgebieden in België. De taalgrens is officieel bepaald in 1962 en sindsdien ligt van iedere vierkante centimeter grond in het land vast tot welk taalgebied het behoort.

In de link zie je een mooi kaartje en ook meer informatie over hoe dat ontstaan is.

http://neon.niederlandistik.fu-berlin.de/nl/nedling/taalgeschiedenis/nederlands_in_vlaanderen/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt

Andere antwoorden (2)

In Wallonie spreken ze Frans en in Vlaanderen Nederlands.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En rond Eupen zelfs nog duits ook

Toegevoegd na 2 minuten:
Grof gezien loopt de taalgrens van luik in het oosten naar Doornik in het west. Met uitzondering van Brussel wat een beetje een enclave is