Wat betekenen de krijttekens boven de huisdeuren in Oostenrijk?

Boven de voordeuren in Oostenrijk tref ik vaak de tekens 20-M-C-B-12 aan. Het schijnt met het katholieke geloof te maken te hebben. Iemand meer uitleg?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
15.9K

Antwoorden (1)

Dat is om het huis te zegenen. (Je hebt de lettervolgorde volgens mij verkeerd onthouden)

"De letters staan voor de Latijnse zegenspreuk: "Christus Mansionem Benedicat". Dat betekent: "Christus zegene dit huis". De letters verwijzen ook naar de initialen van Caspar, Melchior en Balthasar, de drie wijzen uit het oosten, die mede achtergrond geven aan dit gebruik. Zij zijn de eerste niet-Joden (‘heidenen’) aan wie Christus zich heeft geopenbaard. De gebruikelijke vorm is dan bijvoorbeeld voor dit jaar: xx+C+M+B+yy. Bij ‘xx’ worden de eerste twee cijfers van het jaartal ingevuld en bij ‘yy’ de laatste twee cijfers. In 2008 staat er dan bijvoorbeeld: "20+C+M+B+08". De ‘+’ staat voor een kruisteken."