Hoe spreek je uit: noli me tangere?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor deze snelle antwoorden.

Het beste antwoord

Gezien de waarschijnlijke bijbelse oorsprong van die zin (na Jezus verrijzenis, de verschijning aan Maria Magdalena) kies ik voor een kerk latijnse uitspraak.
De uitspraak van het kerkelijk Latijn dat in de rooms-katholieke ritus wordt gebruikt, volgt in grote lijnen de klankvorming van het Italiaans, maar kent tal van "nationale" afwijkingen.
Het wordt dan:
Nolie (met de 'o' van amazone)
Me (korte e neigend naar een i)
Tan (niet te harde t, met een open a (als maas), n niet hard
Gere (g als een stemhebbende dzj, korte e, een rollende r, korte e neigend naar i.

Anders gezegd:

Nòlie mê tándzjèrê
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat klinkt als: nolie meh tán-sjuh-reh
Amadea
11 jaar geleden
Noli mee tang-gurruh, met klemtoon op tang. De g van gurruh spreek je uit als een zachte k (zoals in het Engelse give).
Hoe de Romeinen hun taal uitspraken weten we niet precies. In die zin is alles goed. Maar er zijn verschillende uitspraakvarianten in gebruik. De opera-uitspraak is die van het Italiaans, de wetenschappelijke uitspraak (bijvoorbeeld bij plantennamen) is in elke taal weer anders. Op het gymnasium leer je meestal die laatste variant. Latijnse uitdrukkingen (zoals noli me tangere, blijf van me af), volgen meestal ook die uitspraak.