Waarom worden (veel) mensen opgebaard met hun handen over elkaar gevouwen ?

want ongeacht christelijk of niet heb ik het meegekregen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.3K
burgos
11 jaar geleden
Waar moet je anders die handen laten?trouwens een goeie vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lekker onder je hoofd ?zoals ikke ook vaak slaap

Het beste antwoord

Inderdaad, het is lange tijd gebruikelijk geweest dat dat gedaan werd, want men ging er voor het gemak vanuit dat iemand gelovig is.
Wij...ik werk in een uitvaartcentrum...doen dat zowiezo als we weten dat de overledene gelovig is , maar anders gaan de handen op elkaar.
Soms ook langs het lichaam...we baren iemand op zoals de familie dat wilt.
Als ze de eerste keer komen kijken vragen we of de opbaring naar wens is, of dat we iets moeten veranderen.
Gelukkig heeft tegenwoordig de familie overal inspraak in, als de overledene dat zelf niet heeft vastgelegd voor die tijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is een gebruik om mensen op te baren met gevouwen handen, het gebeurt niet alleen bij christengelovigen. Er is echter geen voorschrift voor. De handen over elkaar zou ook kunnen. Of de armen naast het lichaam. Maar moslims worden bijv., in witte doeken gewikkeld, op hun rechterzij in de kist gelegd.
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Omdat het een (de) christelijke gebedshouding is. Bij katholieken wordt als nabestaanden dat wensen ook wel eens een rozenkrans tussen de vingers gevouwen.
Van oorsprong is het in elkaar vouwen van de handen de christelijke gebedshouding. Er werd dan vaak ook een rozenkrans tussen de handen gedaan bij de katholieken.

Veel mensen zijn niet meer religieus en de handen worden daarom niet meer in elkaar gevouwen, maar op elkaar gelegd. Zo is de associatie met het christendom verdwenen, maar is het nog wel het vertrouwde gezicht hoe iemand is opgebaard.

Vergeet overigens niet dat er wereldwijd meer mensen níet met de handen gevouwen worden opgebaard/begraven dan wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet of ik gelijk heb, maar ik dacht dat dit gedaan werd om eventuele verkleuringen van de vingertoppen te maskeren. De handen wordt zó gelegd dat deze aan het zicht te onttrekken .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Ook als je de handen over elkaar legt, of gevouwen, je ziet evengoed na enkele dagen de blauw-grijsachtige verkeuring van de vingertoppen.
Als je dat niet wilt zou je de handen beter naast het lichaam kunnen leggen. Maar handen zijn vaak zo'n karakteristiek onderdeel van iemand dat het ook juist mooi is om ze zichtbaar te houden.
Kristal
11 jaar geleden
De min is niet van mij.