misleiding is iemand vals voorlichten, om de tuin leiden.

bij manipulatie gaat het er meer om een ander te laten doen/denken wat jij wil, zonder dat diegene dat doorheeft.
12 jaar geleden
Bij manipulatie probeer je iemand te overtuigen van iets door dingen op een bepaalde manier te brengen.
Bij misleiding probeer je iemand op het verkeerde been te zetten of op te lichten door te liegen of dingen te verdraaien.

Bijna alle reclames zijn manipulerend, maar een reclame mag niet misleidend zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het resultaat van manipulatie KAN eventueel ook gunstig zijn voor de gemanipuleerde persoon; bij misleiding is er altijd sprake van een slachtoffer.