Waarom spreekt men over de 18e eeuw als het om een voorwerp uit bv 1760 gaat?

Of 19 e eeuw als het over een voorwerp van bv 1860 gaat enzenz

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

We zijn begonnen met het tellen vanaf jaar 1 in en dat is dus het eerste jaar in de eerste eeuw. Als het 0:23 is zeg je ook dat je in het eerste uur van de dag iets aan het doen bent niet het 0ste uur.

Wat hier dus constant foutief herhaald wordt is dat een eeuw van 0-99 loopt of van 1700-1799 maar ze lopen dus van 1-100 en van 1701-1800. De millenium feesten waren dus een jaar te vroeg. 1 januari 2001 was de eerste dag in het millenium/eeuw waarin we nu leven.

Toegevoegd na 9 minuten:
Omdat ik het er niet bij had gezet toch nog even:

1-100=1ste eeuw
1701-1800=18de eeuw
2001-2100=21ste eeuw
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het enige volledig correcte antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn we een paar jaar geleden toch door de geleerde voor de gek gehouden. Bij de jaarwisseling van 1999 en 2000 traden we volgens de geleerde allemaal het nieuwe millennium binnen, en wel de 21ste eeuw. Overigens is onze kalender begonnen tegelijk met het leven van Jezus Christus, zijn eerste levensjaar was ook jaar 0 net zoals onze jaartelling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens zie ik wikipedia niet als een wetenschappelijke bron maar een samenraapsels van meningen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou je dan even een wetenschappelijk bron aan willen reiken. Altijd prima als mensen Wikipedia niet vertrouwen en zien dat deze onjuist is maar dan zou ik de wereld even een dienst verlenen en hem aanpassen of iig de andere mogelijkheid erbij schrijven. Heb trouwens ook even de Engelse site bekeken ook daar staat exact dezelfde mening, ook zonder enige aanvechting in de discussie. Daar wordt jouw versie overigens wel als alternatief aangedragen. Het lijkt er dus op de wetenschappelijke benadering toch echt 1-100=eerste eeuw is en niet andersom. https://www.google.nl/search?sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=did+year+0+exist Ik heb trouwens nooit een geleerde horen zeggen wat de millenniumwisseling was, heb toen al wel voor de millenniumwisseling dit probleem gehoord op de radio. http://wilstar.com/millennium.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Year zero does not exist in the Anno Domini system usually used to number years in the Gregorian calendar and in its predecessor, the Julian calendar. In this system, the year 1 BC is followed by AD 1. However, there is a year zero in astronomical year numbering (where it coincides with the Julian year 1 BC) and in ISO 8601:2004 (where it coincides with the Gregorian year 1 BC) as well as in all Buddhist and Hindu calendars. Jaar 0 bestaat dus wel in sommige systemen maar is dan gelijk aan 1BC dus dan zit je nog steeds met hetzelfde principe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat Wikipedia betreft: men heeft wel eens onderzoek gedaan naar de kwaliteit van de artikelen op Wikipedia en ze vergeleken met die van bijv. de Encyclopaedia Britannica. De uitslag was dat Wikipedia's artikel evenvaak beter was dan andersom. Daarnaast heeft Wikipedia veel meer mogelijkheden om dieper op zaken in te gaan dan andere encyclopedieën. Het mooie aan Wikipedia is juist ook dat iedereen fouten kan verbeteren. Juist daardoor is het een goede informatiebron. Mensen die Wikipedia als bron afwimpelen, hebben gewoon geen idee waar ze het over hebben. Mensen die volhouden dat een eeuw t/m 99 loopt, overigens ook niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Theologen (ook geleerden en wetenschappers) houden zich nog altijd vast aan de lezing dat paus Gregorius de jaartelling is gestart bij de geboorte van Jezus Christus en de jaartelling gelijk heeft laten lopen met de levensjaren van Jezus Christus en er wel degelijk een jaar 0 is. Dat er de telling niet exact klopt hebben we het hier niet over, volgens de laatste wetenschappelijke studies zouden we al in 1996 het nieuwe millennium zijn ingegaan en zo kunnen we blijven doorgaan en voortaan elk jaar uitroepen tot het begin van een nieuw millennium, op 21 december van dit jaar zou er ook al een nieuwe periode aanbreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zucht... Gregorius heeft een jaartelling ingesteld, beginnende vanaf 1, waarvan de 1e dag de vermoedde geboortedag van Jezus zou zijn geweest. Jaar 1, niet het jaar 0. Dat is er nooit geweest. Ook Jezus beleefde zijn 1e jaar als baby, niet zijn 0e jaar. Dat van die nieuwe periode op 21 december is spiriwirigewauwel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kom eens met een bron die dat ondersteunt. Juist als je de Gregoriaanse kalender aanhoudt heb je GEEN jaar 0.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk, voor de tijdrekening hanteren we een nulpunt. Dat is middernacht op 31 januari -1 / 1 januari 1. We hanteren geen nuljaar. We spreken dus over het 1e jaar na het nulpunt, of het 1e jaar voor het nulpunt. Wat best logisch is. Alleen lastig te bevatten voor sommigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de tijd van Gregorius bestond het concept van het getal nul ook helemaal niet. Men telde altijd vanaf 1 en zo ook de jaartelling. Pas vele eeuwen later (een stuk of 5, 6) kwam dat concept via invloed van de Arabieren ook naar Europa.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk en daar maken jullie dus de fout. Gregorius en het Christelijk geloof gaan niet uit van de geboorte van Christus maar de dood van Christus, het meest belangrijkste in het Christelijk geloof is niet de geboorte van Jezus maar zijn sterf dag. Gregorius is dus begonnen met jaar 33 en vandaar uit terug geteld. Het Katholieke geloof is in dit soort zake zeer pragmatisch en zullen nimmer afwijken van de werkwijze, ze gaan bij alles uit van de dood van Jezus Christus en nimmer van uit de geboorte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Theo, het doet er niet toe wat de belangrijkste dag is. Feit is dat ze hem wilden doen beginnen bij dag 1 van het *eerste* jaar van zijn *leven*. Dat eerste jaar is jaar 1 genoemd. Dat ze daarbij vanaf zijn dood terugtelden, doet er geheel niets toe. Nogmaals, het jaar nul is er nooit geweest. Doe me een lol en kom eens met een bron die al jouw beweringen staaft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan je lezen? Hij heeft hem niet laten beginnen bij zijn geboortejaar maar jaar van overlijden. Jaar 33 dus. Officieel bestaat in de Gregoriaanse kalander jaar 1 tot en met 32 ook niet. Welke wiskundige berekening je er ook op loslaat na 67 jaar had je jaar 100, na 967 jaar had je jaar 1000. In jullie redenering betekent dat niet na Christus een jaar te kort komt in de telling maar in de telling voor Christus. Dit is dus wat ik een Wikipedia tegen heb, er worden dingen veronderstelt vanuit allerlei wetenschappelijke bevindingen zonder dat de basis van de westerse jaartelling meegenomen wordt, de theologie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bron?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wait what? Hoe noem je dan het jaar waarin Jezus 15 zou zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bron: Studie theologie. Niet te vinden op internet daarom ook ook niet verwerkt in Wikipedia, vandaar de onbetrouwbaarheid van die site.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pas het dan aan, of schrijf er een artikel bij met een verwijzing naar je bron. En noem nou je bron eens. Een studie gebruikt boeken, boeken zijn ook gewoon bronnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Theo: "Kan jelezen?" Kun jij wel lezen? "Hij heeft hem niet laten beginnen bij zijn geboortejaar maar jaar van overlijden." LMAO... Iedereen weet dat dat gewoon niet waar is. "Officieel bestaat in de Gregoriaanse kalander jaar 1 tot en met 32 ook niet." ROFL... Het wordt steeds leuker. "In jullie redenering betekent dat niet na Christus een jaar te kort komt in de telling maar in de telling voor Christus." Nee, in onze redenering kom je nergens een jaar of wat dan ook te kort. Er is gewoon geen jaar nul en die tellen we dan ook niet, heel simpel hoor. "Dit is dus wat ik een Wikipedia tegen heb, er worden dingen veronderstelt vanuit allerlei wetenschappelijke bevindingen zonder dat de basis van de westerse jaartelling meegenomen wordt, de theologie." Nee, dan liever Theo's beweringen klakkeloos geloven, veel beter! Noem nou eens een bron joh. Welk boek?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Widar Voorheen had ik een klein beetje respect voor jou, dat beetje heb je nu verspeeld door dingen in het belachelijke te trekken die jij niet wilt geloven. Ik geef je de raad, in navolging van een wijsman uit de Brabantse peel, om veel zult te eten. @Tomaat Zolang er mensen zo als jullie al weigeren om zelf een beetje naspeuring te doen in kerkelijke geschiedenis is het ondoenlijk om een site als Wikipedia te wijzigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@trolldbn Je gebruikt gewoon een kinderachtige techniek om je argument te winnen. Zeggen dat er bronnen zijn die jij kent maar je wil niet naar die bronnen verwijzen. "Naspeuren van de kerkelijke geschiedenis" is een beetje een overdreven middel om gewoon een simpel feitje op te zoeken als: is er wel of geen jaar 0? Daarnaast beantwoord je niet de vraag: Welk jaar noem je het jaar waarin Jezus 15 zou zijn geweest. Aangezien de jaren waarin Jezus geleefd zou hebben niet zouden bestaan hoe definieer je dat dan? Zijn er 33 jaren gewoon weg? Geef gewoon een ISBN-nummer als je zo zeker bent van je zaak. Zolang er mensen zijn zoals jij die van alles beweren zonder een bron te noemen blijf je eeuwig in discussie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach Theo, weet je wat 't is? Als mensen mij op fora (GVF) zwart en belachelijk gaan lopen maken, dan verliezen ze mijn respect en lach ik er gewoon openlijk om als ze belachelijke dingen zeggen. En wat Wikipedia betreft: dat is een kulargument. Jij kunt in je eentje zo het artikel van de Gregoriaanse kalender wijzigen. Ontstaat er discussie omtrent je wijziging, dan vermeldt je toch gewoon die degelijke bronnen van je? Dan is zo'n discussie snel klaar. Wij weigeren geheel niet om zelf naspeuring te doen. Wij vragen juist doorlopend om bronnen, juist zodat we die naspeuring kunnen doen. Jij echter bent hier degene die de bronnen, die wij wel genoemd hebben, afwijst en daardoor naspeuring weigert. Niet de boel gaan omdraaien he... Eigenlijk hebben we het met de Gregoriaanse kalender en paus Gregorius constant over het verkeerde onderwerp. Een kalender en een jaartelling zijn namelijk twee verschillende dingen. Een kalender is een indeling in maanden en dagen van 1 jaar. Een jaartelling is simpelweg het tellen van het aantal jaren sinds een bepaald beginpunt. Paus Gregorius heeft helemaal niets gezegd over de jaartelling. De monnik Dionysius Exiguus heeft in 525 de jaartelling bedacht. Het bedoelde beginpunt hiervan was de "incarnatie van Jezus". Bron: Dionysius Exiguus, Liber de Paschate II. (Ja Theo, ik kan ook wat anders lezen dan Wikipedia en nu heb jij dus ook wat te lezen. DE autoratieve bron betreffende dit onderwerp.) Ik lees hier overigens wel (ja, nu weer op Wikipedia) dat sommige Engels-sprekenden onterecht veronderstellen dat AD "after death" betekent (naar analogie van BC = "before Christ"). Op die manier zouden er 33 jaar missen inderdaad. Maar dat klopt dus niet, want AD betekent "Anno Domini" (jaar des heren).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bijbel hoef ik geen ISBN nummer van op te zoeken die heeft elkeen in huis. Zolang het besef weg is dat het Christelijk geloof het paasfeest als het grote Christelijke feest ziet, het feest waar het ontstaan van het Christelijk geloof wordt gevierd is iedere andere verwijzing naar het Christelijk geloof (waar paus Gregorius destijds de leider van was) ondoenlijk en onbegrijpelijk. De enigste twijfel die er is omtrent de jaartelling is de nummering, is men begonnen bij de dood van Jezus Christus (jaar 1) of heeft men dat jaar hetzelfde getal gegeven als de leeftijd van Jezus 33. Widar haalt overigens zelf aan dat de jaartelling bij de wederopstanding (3 dagen na zijn door) begint: "De monnik Dionysius Exiguus heeft in 525 de jaartelling bedacht. Het bedoelde beginpunt hiervan was de "incarnatie van Jezus"."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Incarnatie betekent vleeswording. Hiermee wordt de geboorte aangeduid, de naar de aarde komen, het vlees worden van God, niet de wederopstanding van Jezus (toen was 'ie al vlees en dat kon 'ie dus niet meer worden). De jaartelling begint dus, nog altijd, bij de veronderstelde geboorte van Jezus. Zie bijvoorbeeld http://www.manna-vandaag.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=2996:het-mysterie-van-de-incarnatie&catid=108:kerst&Itemid=305 Verder sla je opmerking dat je geen ISBN-nummer van de Bijbel op hoeft te zoeken geheel de plank mis. Ten eerste heeft niet iedereen die in huis (ik wel, uit interesse, maar velen hebben echt geen Bijbel tegenwoordig). Ten tweede zegt de Bijbel geheel niets over onze jaartelling, daar de huidige jaartelling pas lang na het ontstaan van de Bijbel is bedacht. Daarover kan de Bijbel dus helemaal niets zeggen. Nee Theo, wij willen nu toch echt HEEL ERG GRAAG jouw bron zien, waarin duidelijk vermeld staat en uitgelegd wordt dat de jaartelling begint bij de veronderstelde dood van Jezus. Oh ja, en dat er een jaar 0 is, want daar ging het oorspronkelijk om. Dus, als je ons even een titel van een boek kunt geven, dan kunnen wij aan de slag. (Serieus, ik reserveer 't gelijk bij de bieb.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent aan het afdwalen, de enige vraag is of er een jaar 0 is in de Gregoriaanse kalender/jaartelling. Die is er niet ongeacht of het nou de geboorte/dood/incarnatie/wat dan ook is. Je haalt gewoon de Gregoriaanse telling 1BC,1AD,2AD door elkaar met theologische discussie. Als zou blijken dat JC's sterfteleeftijd=33 op 33AD dan zou blijken dat er iemand niet goed nagedacht heeft tijdens het opstellen van onze jaartelling (dan had er wel een jaar 0AD moeten zijn -maar die is er gewoonweg niet-). Daarnaast is er ZOVEEL onduidelijkheid over de exacte getallen rond de leeftijd/geboorte/dood van Jezus dat een jaar meer of minder nog wel het minste probleem is. Feit blijft dat er geen jaar 0 is in de Gregoriaanse kalendar/telling dus als je die aanhoudt is een millenium dus X001-(X+1)000.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas is deze discussie niet zonder theologie te voeren, de Gregoriaanse kalender heeft nu eenmaal een theologische grondslag. De dood en wederopstanding van Jezus is het begin van het Christelijk geloof. Hebben ze zijn dood als begin genomen heb jij gelijk en is er geen jaar 0. Zijn ze daar uitgegaan van jaar 33 zou er in principe wel een jaar nul zijn, net zoals bij elke boorling was het eerste levensjaar van Jezus ook 0 echter is daar nooit rekening mee gehouden en is elke 1000 een nieuw millennium. Een discussie dus die nimmer te winnen is doordat niemand exact weet waar men begonnen is met de telling. Ik hou het daarom gewoon op de telling die door de grote meerderheid gebruikt wordt: Op 1 januari 2000 is het nieuwe millennium begonnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nogmaals, de Gregoriaanse kalender staat geheel LOS van de jaartelling. Dus we hebben het tot nu toe over het verkeerde onderwerp gehad. De Gregoriaanse kalender zegt geheel NIETS over het begin van enige jaartelling en de al dan niet aanwezigheid van een jaar 0. Het enige wat de Gregoriaanse kalender bewerkstelligt is dat het begin van de lente weer op 21 maart is en dat pasen weer op een juist tijdstip wordt gevierd. Dat doet 'ie door een paar schrikkeljaren te laten vervallen ten opzichte van de Juliaanse kalender. Dat is het enige. Daarmee iets niets gezegd over het tellen van jaren of nuljaren. Waar we het wel over moeten hebben, is de jaartelling zoals deze het eerst is voorgesteld door Dionysius Exiguus in zijn werk getiteld Liber de Paschate II. Daarin stelt hij voor om te beginnen met tellen vanaf 1 en dat het jaar 1 gelijkgesteld is aan het veronderstelde geboortejaar van Christus. Die discussie is dus best eenvoudig, we hoeven er alleen maar het desbetreffende werk op na te slaan. Voorts, om ook even een eind te breien aan de discussie over wanneer het 21e millennium is begonnen: als je begint met tellen vanaf 1, zoals wij zoals ik heb aangetoond in onze huidige jaartelling doen, is er pas aan het eind van het jaar 100 een hele eeuw om. Een nieuw millennium begint daarom altijd bij 1, niet bij het honderdtal. Dat een meerderheid iets zegt, betekent dat nog niet dat datgene wat er wordt gezegd klopt. De meerderheid zei vroeger ook dat de aarde plat was, maar die paar die vonden van niet, hebben toch mooi gelijk gekregen. Nou mag je dat van mij van harte negeren, maar dan moet je in elk geval stoppen met tegenspreken zonder te staven.

Andere antwoorden (4)

De 1e eeuw tellen ze van 0 tot 99 jaar. De 2e eeuw van 100 tot 199 jaar....de 18e eeuw is dus van 1700 tot 1799 en de 19e eeuw van 1800 tot 1899
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
18e eeuw loopt tot EN MET 1799
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zeg ik
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tot, of tot en met, verschil van 100 jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verschil van 1 jaar als we dan toch aan het muggenziften zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha monaliza. "Tot 1799" verschilt niet 100 jaar met "Tot en met 1799" hoor.
En inderdaad, muggenzifterij. De essentie van dit antwoord is gewoon juist. Daarom +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pffft, okee, tot en met dan....als we toch muggenziften Mona Liza, jouw antwoord is vrijwel identiek aan die van mij, overbodig dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor jullie + jes
ronron1212
12 jaar geleden
Monaliza van tot of t/m scheelt 1 jaar geen 100
+ hoor dubossies
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt Ron
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zeg ik... GAMMA
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jullie kunnen niet goed muggenziften: De 18de eeuw loopt tot en met 1800, dus van 1701 to 1800. Het jaar 0 bestaat niet, de telling begint vanaf jaar 1. De eerste eeuw is dus vanaf 1-100. Net zoals je geen 0ste eeuw hebt heb je ook geen jaar 0. http://nl.wikipedia.org/wiki/Eeuw
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal, Tomaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verrek je hebt gewoon gelijk tomaat. Ik wil speciaal mijn bierzuipsessie speciaal onderbreken om je hierin te steunen.
Een eeuw is pas voorbij als alle honderd jaren ervan voorbij zijn. Het honderste jaar, het jaar dat op 2 nullen eindigt, moet dus ook eerst om zijn, voordat de nieuwe eeuw begint.
Het elfde levensjaar van een kind begint immers ook pas na de 12e maand van diens 10e.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus van 1701 to 1800. to=tot en met
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn we een paar jaar geleden toch door de geleerde voor de gek gehouden. Bij de jaarwisseling van 1999 en 2000 traden we volgens de geleerde allemaal het nieuwe millennium binnen, en wel de 21ste eeuw. Overigens is onze kalender begonnen tegelijk met het leven van Jezus Christus, zijn eerste levensjaar was ook jaar 0 net zoals onze jaartelling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er waren rond die juist een paar mensen die die fout al constateerden, maar juist de niet-wetenschappelijke wereld interesseerde dat niet, vooral niet de mensen/organisaties die al miljoenen in feestjes hadden gestoken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou Theo, juist de geleerden wisten dat de 21e eeuw pas in 2001 begon. De massa echter had zin in een feestje op een datum met een mooi rond getal en negeerde dat feit. Wat het jaar 0 betreft: dat bestaat niet! Men is begonnen met tellen vanaf het jaar 1. Net zoals een baby na 365 dagen 1 jaar is. Je hebt het ook niet over het 0e jaar van de baby, maar over het 1e jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Theologen (ook geleerden en wetenschappers) houden zich nog altijd vast aan de lezing dat paus Gregorius de jaartelling is gestart bij de geboorte van Jezus Christus en de jaartelling gelijk heeft laten lopen met de levensjaren van Jezus Christus en er wel degelijk een jaar 0 is. Dat er de telling niet exact klopt hebben we het hier niet over, volgens de laatste wetenschappelijke studies zouden we al in 1996 het nieuwe millennium zijn ingegaan en zo kunnen we blijven doorgaan en voortaan elk jaar uitroepen tot het begin van een nieuw millennium, op 21 december van dit jaar zou er ook al een nieuwe periode aanbreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zullen we 't op één plek houden? Ik kan m'n reacties ook wel kopiëren, maar wat schieten we daarmee op... Zie reactie bij Tomaat's antwoord dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha daar hebben we theodbn weer met zijn beweringen zonder bronvermelding. Gregorius was van de kalender, een jaartelling is niet hetzelfde als een kalender. Het eerste jaar in onze jaartelling, en dat gold ook al in de vroege middeleeuwen, is het jaar dat begint met de veronderstelde geboorte van Christus.
Dat jaar noemen wij het jaar 1 AD, en is altijd al 1 AD genoemd. Het jaar daarvoor heet niet 0 AD, maar 1 BC. Dat er wel degelijk een jaar 0 is is gewoonweg onjuist, niet waar, en een misvatting. Is nooit zo geweest ook. Dus Theodbn, wederom maar weer eens het vriendelijke verzoek om met bronnen te komen voor je beweringen
omdat de 1e eeuw van het jaar o tot het jaar 100 is. en dan de 2e eeuw van het jaar 100 tot het jaar 200.
dus de 18e eeuw loopt tot het jaar 1800
we leven nu dus in de 21e eeuw.

Toegevoegd na 3 minuten:
oke de 18e eeuw loopt tot 31 dec 1799
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dan in je eigen antwoord een o in plaats van een 0 gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tot en met 31 dec 1799....tja
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lol @ dondersteen!
ronron1212
12 jaar geleden
ja het is echt tot en met 31 dec dus niet 00
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een nieuwe zin begint met een Hoofdletter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar hoofdletter schrijf je niet met een hoofdletter, tenzij het aan 't begin van een zin staat. :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wilde hiermee even laten zien wat een hoofdletter is, natuurlijk weet ik dat dat woord niet met een hoofdletter hoeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Net als dat Monaliza ook wel weet dat een zin met een hoofdletter begint. Overigens zijn we heerlijk bezig tegen de GV-regels te zondigen door commentaar op spelling te geven.
Al is het nu 2012, we leven wel in de 21e eeuw. Dus, als je even terug wilt tellen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat beantwoordt niet de vraag. Dat bevestigt alleen dat de vrager goed zit, niet waarom hij goed zit.
Dit gaat over tellen, en dat is moeilijker dan je dacht.

Wij zijn als mens gewend om te beginnen met 1. Ik eet 1 appel, terwijl je je tanden er in zet.
Of ik begin aan de eerste tien kilometer van deze marathon, bij het zetten van de eerste stap.

Dat is dus onze gewenning.

Toen zo rond de jaren 1940 - 1950 het programmeren van de computer zijn intrede deed, bleek het natuurlijker om te beginnen met nul. En inter doet een computer dat nog steeds.
Maar omdat wij zo graag met 1 beginnen, kun je bij het programmeren tegenwoordig kiezen voor bijvoorbeeld 'option base 1'. De computer trekt dan bij elk nummer er automatisch 1 af.

Bedenk, dat het getal nul een lastig getal is. Het is pas in de twaalfde eeuw herontdekt. En toen bestond deze jaartelling al eeuwen.
Het laat zien, hoe moeilijk wij mensen abstract kunnen denken; onze gewoonten niet buiten beschouwing kunnen laten.

Jouw vraag is al miljoenen malen gesteld. Maar dat begreep je vast wel.

Toegevoegd na 4 minuten:
De werkelijke reden is dus gelegen in: cultuur, gewoonte.

En daarom zijn wiskundige verklaringen niet relevant, het zijn oneigenlijke argumenten.