Heeft iemand een lijst met mytische wezens die op mensen lijken?

Hiermee bedoel ik wezens als vampieren, engelen (niet persé mytische) etc. Wezens die dus voor mens aan gezien kunnen worden als ze zouden bestaan.

Alvast bedankt :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (2)

Op wikipedia staat een aantal lijsten. Ik zal even kijken wat ik zo kan vinden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb 3 bronnen toegevoegd. Op de namen kan je zelf verder zoeken en filteren uit deze lijsten wat je wil.

Toegevoegd na 36 minuten:
Als je op categorie kunt kijken dan krijg je die lijsten soms.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Categorie:Mythisch_wezen

Toegevoegd na 38 minuten:
Aanvulling op de reactie: kabouter en demon heb ik bij de anderen niet erbij zien staan.

Toegevoegd na 40 minuten:
Hier dus de reactie: vampieren, Weerwolf, Witte wieven, Elfen, reuzen, trollen, fee, heks, dwerg, zeemeermin dat zijn er al een paar.
Maar sommige echte mensen worden soms ook zo genoemd, maar zijn het niet echt zoals in de verhalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- Elven, goden en reuzen zijn mythische wezens, maar lijken erg op mensen.
- Een zeemeermin is een combinatie van een vis aan de onderkant en een mens aan de bovenkant.
- Minotaur is een wezen met de kop van een stier en het lichaam van een mens.
- Harpy is een vogel met het bovenlijf van een vrouw met vleugels.
- Centaurs komen uit de Griekse mythologie en zijn een combinatie van het onderstel van een paard en de bovenste helft van een mens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het Nederlands is het wel MinotaurOS (of MinotaurUS), HarpIJ en Kentauren (of Centauren, maar dan moet je het wel met een k uitspreken eigenlijk).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Centaur spreek je uit als een 's'. Ik weet dat er uitzonderingen zijn. Maar dit is er niet een van.
rose
12 jaar geleden
In de vraag staat "Wezens die dus voor mens aan gezien kunnen worden...". Alleen je eerste regel voldoet daar aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Zeeleguaan: Het woord centaur komt van het Latijnse "centaurus", terwijl "kentaur" van het Griekse "kentauros" komt. In het Latijn is de uitspraak van "ce" al lang geleden veranderd naar "se" ipv "ke" en met die gewijzigde uitspraak hebben wij het ook overgenomen. De juiste uitspraak is nog steeds "sentaur". Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Centaur_%28mythologie%29 @Rose: Inderdaad, alleen de in de eerste regel genoemde wezens hebben vaak een menselijk uiterlijk. De rest wijkt duidelijk af en is niet met mensen te verwarren (zoals wordt gevraagd).