waarom kon het fout gaan toen de Europese landen de grenzen van hun koloniën gingen gingen vaststellen zonder rekening te houden met de stammen daar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Door die vaak met de liniaal getrokken grenzen kwamen verschillende volkeren die vaak niet zulke goede onderlinge betrekkingen hadden samen in een land te wonen.
Bij (democratische) verkiezingen werd en wordt dan meer gekeken of iemand tot de eigen stam of volk behoort dan naar een politieke overtuiging. De stam of het volk dat het onderspit delft ziet de uitslag dan ook niet als iets wat door betere ideeën kan worden gewijzigd maar als een aanval op hun volk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat de Europeanen dachten: da's een pot nat. Voor hen was iedereen die niet Europeaan was een wilde. Bovendien waren zij de buitenlanders/overheersers en hadden andere economische belangen, niet het welzijn voor een stam.

Toegevoegd na 2 minuten:
De Europeanen waren meer bezig onderling uit te vechten wat voor wie was.