Een kunstenaar is iemand die leeft (of probeert te leven) van de kunst. Dat kan de beeldende kunst zijn (schilderen, tekenen, fotograferen, beeldhouwen), literatuur, dans, theater / acteren, muziek, noem maar op. Op zich hoeft een kunstenaar niet iemand te zijn die ook daadwerkelijk kan leven van de kunst; iemand die schitterend kan tekenen maar die daar niet van kan leven en gewoon een baan heeft als ambtenaar ofzoiets, kun je wel degelijk een kunstenaar noemen, al staat hij/zij niet officieel zo geregistreerd.

Een levenskunstenaar is iemand die van het leven zelf een kunst maakt, een levensgenieter, iemand die er alles uithaalt wat er in zit. Zo iemand hoeft niet per se een kunstenaar te zijn zoals ik hierboven heb beschreven, maar het kan wel. Je kan én kunstenaar zijn én een levenskunstenaar.

Kunstenaars zijn vaak (maar lang niet altijd) levenskunstenaars. Levenskunstenaars zijn lang niet altijd kunstenaars. Snap je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed uitgelegd: +
Kristal
12 jaar geleden
Ja ik snap het heel goed :-)
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
++

Andere antwoorden (1)

Ik denk,dat de definities die je zult krijgen, nogal van elkaar zullen verschillen. Maar goed, hiet komt de mijne.
Een kunstenaar is een persoon die voor zijn of haar kunst leeft en daar zijn ziel en aligheid voor in zet en die liever van armoede zal sterven, dan de kunst die hij uit oefent op te geven.
Dat wil dus niet zeggen dat de kunst die bedreven ook voldoende is om van te leven.
Een echte kunstenaar is dus beslist niet iemand die overdag een vaste baan heeft en in de avonduren b.v. wat klodders verf op een doek smijt.
Nu de levenskunstenaar.Dat is iemand met een totaal andere inslag dan bovenvermeld persoon. Hij/zij wil van het leven genieten, maar niet ten koste van alles, want inspanning is iets,dat ie het liefst vermijdt.
Werken wil hij wel, maar als het kan niet te hard.
Als ik het moet definiëren is het iemand die alles uit het leven wil halen met een minimum aan inspanning.