Lopen 2 mannen over straat. Zegt de een: ik heet frans. Zegt de ander: ik niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Franse humor is:
‘Forme d’esprit qui consiste à présenter ou à deformer la réalité de manière en dégager les aspects plaisants et insolites’.
Vertaling:
Geestesgesteldheid die eruit bestaat, de realiteit zo te presenteren of te vervormen, dat de vrolijke, onverwachte en ongebruikelijke aspecten te voorschijn komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eeh....is dat niet gewoon de definitie van 'humor' in het Frans ?
Franse humor onderscheidt zich niet zo heel veel van Engelse eigenlijk, al zullen beide partijen dat wellicht niet zo leuk vinden om te horen.
Woordspelingen zijn in het Frans erg populair, even als een zekere mate van slapstick / onderbroekenlol, typetjes houden ze van (denk maar aan Franse comedies).

Typisch Frans is denk ik wel de eindeloze spraakverwarringen / klucht-achtige scenes. Eigenlijk flauw, maar net niet te flauw.

Het is een beetje lastig precies uit te leggen - net als Nederlandse, Engelse, Duitse, Amerikaanse of -nog veel lastiger - Japanse of Arabische humor, als je er niet veel van gezien / gelezen hebt waardoor je wel lijnen gaan opvallen die niet altijd even makkelijk onder woorden te brengen zijn.

Veel voorbeelden van Franse humor in de link. Deels, uiteraard universeel danwel universeel voor 'westerlingen', deels ook zeker typisch Frans.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarin lijkt de Franse humor veel op Turkse humor. eindeloze spraakverwarringen / klucht-achtige scenes. Eigenlijk flauw, maar net niet te flauw.