Waar komt het woord bout vandaan als vervanging voor scheet?

Ik weet niet of dat alleen in Limburg gebruikt wordt. Maar vraag me toch af waar dat vandaan komt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in deventer kennen ze het ook hoor :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij ons is een bout een drol, geen scheet. En ik denk omdat hij zo mooi gedraaid is, net als een boutje.

Antwoorden (7)

Ik denk het van een metaalbewerker met humor komt.

Wellicht was ie hard en of gedraaid
12 jaar geleden
Waar het woord vandaan komt weet ik niet,maar ik weet wel dat het in Den-Haag bouten wordt genoemd onder de zeg maar platte Hagenaars,ze bedoelen hier poepen mee.
Ook de w.c. noemen ze vaak boutketel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is iemand die onderzoek heeft gedaan naar allerlei uitspraken die te maken hebben met poepen en plassen. Sowieso interessant om eens door te lezen, maar voor wat betreft 'bouten' is het onderstaande relevant:

"Het werkwoord bouten is waarschijnlijk gekozen vanwege vormovereenkomst; het is afgeleid van bout, dat ‘schenkel van dier’ en ‘metalen staaf’ betekende (naar de vormovereenkomst), maar in het Bargoens ook de betekenis ‘kak’ kreeg (wederom naar de vorm, of omdat achterbout gebruikt werd voor ‘achterste’)."

Overigens kan ik nergens terugvinden dat een bout zou slaan op een scheet. Een bout is mijns inziens dan ook een drol. Dat is wat je overhoudt als je hebt zitten bouten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Limburg/Brabant wordt het woord wel gebruikt voor scheet.
Waarschijnlijk is dat een vergissing.

Het woord bout betekent iets als 'dik stevig ding'. Zo heb je eendenbout, of een bout die in een moer kan.
Ik heb het werkwoord 'bouten', in overdrachtelijke zin horen zeggen, in de betekenis van een 'dikke drol' leggen. En daarbij kan natuurlijk wat darmgas vrijkomen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bout is geen vervanging van scheet, bouten is poepen. Maar een drol een bout noemen, ken ik eerlijk gezegd niet in die context. Tenminste, in Noord- Oost- en midden-Nederland, kan zijn dat dat in Limburg weer anders is natuurlijk.

Bij mijn beste weten is het origineel Hagenees (niet net-Haags maar 'plat Haags' zeg maar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken bout ook als scheet, het zal wel verkeerd gebruik zijn, maar de vrager is geen uitzondering: http://www.woorden-boek.nl/woord/bout
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien komt het wel omdat veel wat poep(en) betekent ook naar wind(en) wordt gevormd? Schijten->scheten laten
Poepen->poepie laten
Bouten->bouten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in deventer zeggen ze ook tegen een scheet 'bout' (wie loopt er van zich af te bouten) vond het overigens vreselijk die uitspraak en dát is de reden dat ik naar apeldoorn ben verhuisd ;-P kont noemen ze ook wel 'bouterik'
(dus als je ergens schijt aan hebt kan je zeggen dat iemand je boterik kan kussen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben een Hagenees (hoewel geen platte) en ik kan jullie verzekeren dat het woord "bout" zeer goed Haags is. Het is geen ander woord voor scheet, maar voor drol. En je wilt niet weten hoe het in Den Haag uitgesproken wordt.
Ook in het Zeeuws is het bouten, voor het woord poepen.
Ook al wordt het haast niet meer gebruikt.
Een Kippenbout b.v. is lang en bruin, mogelijk komt het toch daar vandaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan het woord bout inderdaad ook alleen als scheet, dat het poep betekend hoor ik hier voor het eerst... Ik denk dat de bovenstaande verklaringen goed kunnen kloppen, en dat het ergens in
is verbasterd naar scheet... Dat zou wel logisch zijn, want sommige mensen gebruiken het woord scheten ook als poepen, (denk maar aan in je broek scheten, wat hetzelfde is als in je broek poepen). dan zou een simpel misverstand er al voor hebben kunnen zorgen dat mensen bouten als scheten zijn gaan gebruiken...

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel natuurlijk ik ken... :)