Standaard maat ophangen schilderij of zeefdruk?

Ik moet een aantal zeefdrukken op hangen in kamers(hoogte2.20), wat ik af afvraag hoe hoog moeten die hangen? Is daar een norm voor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Een vaste norm is er niet, en 'ooghoogte' is voor iedereen weer verschillend.

Als het een woonkamer betreft is de moosite hoogte om aan te houden zodanig, dat de bovenkant OF de onderkant van alle schilderijen in eén lijn is, en liefst ook nog een lijn die elders in de kamer voorkomt : bijvoorbeeld de bovenkant van een schoorsteenmantel, de bovenkant van het raamkozijn, de bovenkant van een kast oid, zodat je in de kamer een mooie strakke doorgaande lijn houdt (aan de onderkant of, net iets mooier, de bovenkant van alle schilderijen).
Alleen als de vensters en kasten bijvoorbeeld erg hoog zijn, kun je een andere doorgaande horizontale lijn aanhouden. (Bovenkant deur, bovenkant onderraam oid).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Persoonlijk hou ik me nooit aan standaardhoogtes maar aan het zicht, ik neem het midden van de schilderij en zorg dat die op ooghoogte zit. Als je in een museum of bij andere mensen op bezoek komen hangen ze nooit op 1 hoogte

Toegevoegd na 41 seconden:
Hou wel rekening als er iets onder of voor komt te staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ooghoogte
Te vaak worden lijsten te hoog opgehangen. De ooghoogte moet het uitgangspunt zijn. In de woonkamer waar men zit zal ook zittend bepaald moeten worden, op welke hoogte de lijsten moeten komen. Let er op boven een zitbank de lijsten van verschillende formaten boven de hoofdhoogte te rangschikken. In de gang waar men loopt zal ook staand bepaald moeten worden, op welke hoogte de lijsten moeten komen.

Ikzelf kijk altijd naar de grootte van het schilderij en waar het opgehangen wordt. Meer op gevoel dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het midden van het schilderij moet op ooghoogte hangen zodat op eerste blik het gehele schilderij overzien kan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan krijg je met verschillende maten schilderijen een mooi rommelig allegaartje.......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je kijkt in galerijen en musea hangen ze ook allemaal op oog hoogte, ze worden dan vaak gerangschikt op grote.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom zeg ik ook bewust in mijn antwoord : in een woonkamer. Daar is namelijk niet 'de hele dag de schilderijen bekijken' het hoofddoel, maar de algemene decoratie. En dan is het prettiger als het plaatje van de hele kamer an sich ook mooi in balans is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dat is juist het probleem met dit soort vragen, het kunnen kamers zijn om ze daadwerkelijk ten toon te stellen maar ook zoals jij aangeeft in een woonruimte.
Ik hoorde eens van een kunstenares dat ze het mooi vond dat het zo laag was opgehangen dat het in je buikgevoel kwam. Dat vond ik wel heel mooi. Het hoeft dan niet op buiknivo te hangen maar in ieder geval niet heel hoog zodat het afstandelijker wordt.

Kijk ook naar de kamer hoe het eruit ziet in z'n geheel. Dat vinden mensen vaak ook belangrijk.