Een sage van het witte wief dat zich afspeelt omstreeks Veluwe?

Hey iedereen,

Ik zoek een sage over het witte wief dat zich afspeelt in Veluwe. De Suske en Wiske strip van Het Witte Wief zou op deze sage gebaseerd zijn.

Kan iemand me de link geven van een site die deze sage uitlegt? Er zijn veel sages over een wit wief, maar ik zoek er maar eentje en dat is die van Veluwe!

Aleyna.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Landgoed Kernhem.

http://www.beleven.org/sagen/ede/info/de_witte_juffer_van_kernhem.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Veluwe
Op de Veluwe zijn een paar plekken waar de sagen van de witte wieven voorkomen, bijvoorbeeld in Putten en Ermelo.
Volgens een legende zitten de witte wieven in Armel (Ermelo) achter een heuveltje en komen 's nachts tevoorschijn.

Ermelo
Rond middernacht klinkt klokgelui door het bos. Het is afkomstig van een verzonken klooster, waarin de monniken vroeger hun ziel aan de duivel verkocht hadden en ze feesten vierden met de heksen. In de kaarstnacht strafte God ze met een heftig onweer, waardoor het klooster met zijn bewoners in de aarde zakte. Tot op de dag van vandaag zijn de klokken te horen, en menig boer controleert dan of hij de deur wel goed vergrendeld heeft.

Putten
Van "de grote Kees" wordt verteld dat hij witte wieven heeft gezien. Toe hij nog jong was, ging hij tegen middernacht na een familiebezoek richting huis. Onderweg moest hij door een moerassig land, de "breistroet", waar een bruggetje over een beek liep. Midden op de brug gekomen, zag hij ineens de witte wieven. Hij kon zich niet meer bewegen en drukte zich met de rug tegen de brugleuning. Kalmpjes aan zweefden ze dichterbij en gingen langs hem heen over de brug. Na enige tijd kon hij zich weer bewegen. Nat van het zweet, aan elk oor hing een druppel, kwam hij thuis.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Witte_wieven#Veluwe

Suske & Wiske:

Locaties

Dit verhaal speelt zich af op de volgende locaties:
een vakantiehuisje op de Veluwe
bij Huize en Landgoed Kernhem bij Ede met viskom, bloedsteen en andere stenen, een zonnetempel met acht zuilen
Ook de winkelstraat van Ede, waar boekhandel Pel zich bevindt, komt voor in het album.

en de inhoud van het Suske en wiske verhaal vind je hier:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Het_witte_wief#Inhoud_van_het_verhaal