Wat maakt een artiest zo bijzonder als hij/zij dood is?

Je ziet het heel vaak: een artiest gaat dood en hij/zij is ineens heel belangrijk en iedereen koopt dingen van hem/haar.

Je zag het met Michael Jackson, Ramses Shaffy en nu Hella S. Haasse (of hoe ze heet).

Wat maakt die mensen dan zo bijzonder? Er is toch niets aan hun kwaliteiten veranderd toen ze dood gingen?

Toegevoegd na 11 minuten:
Hella Haasse een schrijver, okee :P

Toegevoegd na 1 uur:
Sorry, schrijfster. :P

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het maakt ze niet bijzonder.
Ze komen ( weer ) in de belangstelling als ze overlijden.
Dat was ook met Amy Winehouse.
Ze was altijd een talentvolle en goede zangeres( vindt ik)en toen ze overleed schoten de verkoopcijfers van haar album's omhoog.
In Engeland is haar debuutalbum het best verkochte album ooit.
Na haar dood dus.
Zelfde geval met Michael Jackson.
Vlak voor zijn dood had hij weer plannen om op toernee te gaan.
Hij had een miljoenenschuld en kon die niet betalen.
Schuldeisers zaten hem letterlijk achterna en toen hij overleed hebben zijn albums na zijn dood wereldwijd meer dan een miljard dollar opgebracht.
Een artiest verkoopt pas echt goed als hij dood is.Mensen zien dan ook op tv wat iemand allemaal gedaan heeft,je krijgt docu's,herinneringsprogramma's en mensen denken:'hè,dat was best goede muziek,een goede schrijver' enz,en dan lopen ze naar de winkel omdat ze dan toch wel die CD,dat boek etc,willen hebben.
Schijnt met schilders ook zo te zijn.
Vroeger al.
Lijkt wel of mensen soms iemand's talent pas erkennen als hij of zij er niet meer is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Aan de kwaliteit niets, en aan de kwantiteit gaat ook niets meer veranderen. Omdat er niets meer bijkomt wordt wat er is waardevoller, de uitgave is beperkt nu
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
CD's kunnen gewoon bijgemaakt worden als de artiest dood is, dus de uitgave is niet beperkter. Marleen geeft de juiste redenen.
anneliez
12 jaar geleden
cd's wel, maar het blijven dezelfde liedjes
Nee, maar door hun verscheiden staan ze ineens weer even in de belangstelling, en hoe stom dat ook klinkt : dat is toch een soort reclame. Met als gevolg een heleboel belangstelling voor alels wat je gedaan hebt, piekende verkopen (want één ding weet je zeker : die verzameling krijg je nu compleet), en heel veel media-aandacht. Ook is het een soort 'afscheid' van iemand die er ineens niet meer is. En ja, zo'n reclamestunt bij je dood krijg je eigenlijk alleen maar als je ook echt iets voor een bepaalde groep mensen gepresteerd hebt.

Pas echt beroerd is het als je overlijdt op dezelfde dag dat er iemand overlijdt die belangrijker / spectaculairder was dan jij. Zo is de reclame bij de dood van Gerrie Knetemann volledig ondergesneeuwd door de aandacht voor de moord op Theo van Gogh.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarschijnlijk niks, maar het feit dat er niks meer van deze artiest zal verschijnen maakt hem alleen maar beroemder.