Discussie op het werk, zijn de volgende 2 zinnen correct Nederlands?

We zijn met z'n 3e en alle 3 hebben we een andere mening.
Zin 1.
Al met al is het hard nodig dat er een organisatie is van blinden en slechtzienden en moeten zij leren voor hun belangen op te komen.

Zin 2.
In WOII besloten 3 bestaande organisaties van blinden en slechtzienden hun krachten te bundelen en besloten zij samen verder te gaan als NVBS: Nederlandse Vereniging van Blinden en Slechtzienden.

1 collega denkt dat ze allebei fout zijn, een ander vind de eerste fout maar de 2e goed en weer een ander vindt de 2e fout maar de 1ste goed... Misschien zijn ze zelfs alle 2 wel goed, ik weet het niet. Hoe zit het dan nu echt?

Toegevoegd na 45 seconden:
WOII moet 1977 zijn, iPad verandert dat zelf :s

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

In zin 1 zou ik 'zij' vervangen door doelgroep, omdat het niet duidelijk is of je met 'zij' de blinden en slechtzienden bedoelt of de doelgroep.
Bij zin 2 staat 2x 'besloten' vlak na elkaar. Ik zou 'besloten zij samen' weghalen, zodat het een geheel word.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar heeft het dan niets te maken met "van of voor" blinden en slechtzienden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lekker warrig, ik doe 'm overnieuw: In zin 1 zou ik 'zij' vervangen door 'doelgroep', omdat het niet duidelijk is of je met 'zij' de blinden en slechtzienden of de organisatie bedoeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben ik niet met Mriek eens.
De doelgroep is blinden en slechtzienden, dat is wel duidelijk.
"zij" vervangen door "doelgroep" geeft een hele rare zin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt eraan of je in zin 1 met 'organisatie' 'structuur' (van) of 'stichting' (voor) bedoeld.
Grammaticaal beroerde zin, die eerste. -moeten zij- verwijst naar blinden en slechtzienden, maar in het eerste deel van de zin hebben we het over een organisatie!
Probeer het eens zo:
Al met al is het hard nodig KOMMA dat er een organisatie is van blinden en slechtzienden en moeten EN MOETEN BLINDEN EN SLECHTZIENDEN leren KOMMA OM voor hun belangen op te komen.

Ook de tweede zin lijkt me niet goed.
De tweede zin moeten volgens mij de woorden BESLOTEN ZIJ worden omgedraaid. Maar ik weet het niet zeker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1) 'moeten zij leren' is incorrect. Het gaat om de organisatie en dan is het 'moet zij leren'. Als het gaat om de blinden en slechtzienden. Dan splits je de zin. Na slechtzienden een punt en vervolgen 'zij moeten leren ... '
2) Die zin is goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De 2e zin is prima.
Bij de 1e zin worden de twee hoofdonderwerpen door elkaar gehaald met het werkwoord. Ik zou hiervan maken:
Al met al is het hard nodig dat er een organisatie is van blinden en slechtzienden , OMDAT zij moeten leren voor hun belangen op te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, prima suggestie: +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Zin 1 is ambigu (voor meerdere uitleg vatbaar):
'Zij' kan verwijzen naar de organisatie, maar ook naar 'blinden en slechtzienden'. Daarnaast zou ik er, vanwege de lengte van de zin, 2 zinnen van maken. De tweede 'is' zou ik ook iets verder achterin de zin zetten. Is het een organisatie *van* of *voor* blinden en slechtzienden?

"Al met al is het hard nodig dat er een organisatie [van/voor]** blinden en slechtzienden is en [moet/moeten] [deze organisatie/de blinden en slechtzienden] leren voor [haar/hun] belangen op te komen."

Zin 2:
- In > Tijdens
- WOII uitschrijven
- 3 uitschrijven
- NVBS > de NVBS

"Tijdens de Tweede Wereldoorlog besloten drie bestaande organisaties [van/voor]** blinden en slechtzienden samen verder te gaan als de NVBS: de Nederlandse Vereniging [van/voor]** Blinden en Slechtzienden."

**Mijn gevoel zegt 'voor', maar het ligt aan de situatie beschreven bij zin één.