zijn de kleuren als je ze bij een afbeelding insteld als negatief echt tegenovergesteld?

ik heb namelijk gehoord dat alleen zwart en wit tegenoovergestelde kleuren zijn en dat de andere kleuren geen tegenover gesteld kleuren hebben...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Jazeker, alle kleuren zijn tegenovergesteld.

Toegevoegd na 4 minuten:
De kleurencirkel zal je bekend voorkomen, zie plaatje:
[img]http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Kleurencirkel2.png[/img]

De kleur die je recht tegenover een andere kleur zit, is ook de kleur van het negatief. Dit kun je heel goed zien op het volgende plaatje:
[img]http://haaikoe.com/wp-content/negatief2.jpg[/img]
Haar lippen zijn cyaanblauw, het tegenovergestelde van rood.

Toegevoegd na 5 minuten:
Hm, de imagecode werkt hier blijkbaar anders.
Linkje even kopiëren en plakken ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Complementair noemt men dat ook wel binnen de kleurenleer. De gekozen kleur en de daar geheel tegenover liggende binnen het spectrum vormen samen weer wit (licht) of evt zwart in geval van ondoorzichtige pigmenten. Bij de oudere film kleurnegatieven is er echter ook nog sprake van een zogenoemde anti-halo laag die vaak een bruin-oranje tint heeft waardoor het geheel voor het oog anders toont, deze word tijdens afdrukken echter geneutraliseerd.