Wat is de correcte term voor de weergave van geluiden in stripverhalen, zoals KRAKK met gebroken letters?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

een onomatopee komt er het dichtst bij lijkt mij
zie link

Toegevoegd na 1 minuut:
[bewerken] StripDe bekendste toepassing van de onomatopee vindt men in het stripverhaal. Veel striptekenaars zoeken naar zo origineel mogelijke vormen. Natuurlijk kan dat in een vertaling problemen geven. Onomatopeeën blijken namelijk niet universeel.

Blerk (als er iets valt bij De familie Doorzon, eigenlijk in alle strips van Gerrit de Jager)
Reldekedel (idem, bij De Generaal van Peter de Smet - behalve bij het gebruik van de splinterbom, deze klinkt als splinterdesplint)
Knots (als Suske en Wiske tegen elkaar aan botsen)
Blab (geluid dat de Teletijdmachine van Professor Barabas maakt)
TSJRRRRAAAAAAKKKKK (Asterix en zijn dorpsgenoten die de Romeinen aanvallen)
VROAAA (geluid van de raceauto's in de strip Michel Vaillant)
VRÔÔÔÔT (geluid van een scheet in de strips van Urbanus)
anneliez
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
je was net iets sneller. +