Een soort van nationaal bewustzijn. Men voelt zich door taal, gewoontes, een vlag en het volkslied als inwoners sterk met elkaar verbonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hunkering naar eenheid door een volk dat zich onderling verbonden voelt, door dezelfde taal, godsdienst, historische- en geografische achtergrond, naar een eigen onafhankelijke staat.
Bijvoorbeeld Duitsland in de 19e eeuw
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De basis van nationalisme is dat de belangen van het 'eigen volk' voorop staan, en belangen van anderen niet meetellen.
12 jaar geleden
Ideologie gebaseerd op het idee dat mensen trouw zijn aan de eigen staat, natie of volk. Een gematigde vorm van nationalisme kan een land ten goede komen: de burgers voelen zich meer betrokken bij grote kwesties van hun samenleving en zijn bereid hun land tegen buitenlandse dreigingen te verdedigen. Aan een meer fervent nationalisme kleven veel nadelen. Mensen hechten dan zo'n groot belang aan hun eigen staat of natie dat ze een agressieve oorlog ondersteunen, hun land of volk zwaar willen bewapenen, en de samenwerking met andere landen opzeggen. Nationalistische gevoelens zijn vaak gemanipuleerd door leiders, zoals door Slobodan Milosevic die oorlogen met de Joegoslavische deelstaten Slovenië, Kroatië, Bosnië en Kosovo ontketende.
12 jaar geleden
(heel erg) trots zijn op je vaderland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verschijnsel nationalisme kwam op met de opkomst van het begrip natie (afgeleid van het Latijn: nasci, natum = geboren worden) aan het einde van de achttiende eeuw. Het is sterk verbonden met het proces van modernisering sinds die periode. In Duitsland ontstond een cultuurnationalisme, terwijl in Frankrijk staatsnationalisme sinds de Franse Revolutie naar voren kwam. Waar deze stromingen aanvankelijk liberaal en progressief waren, gold dat niet voor het etnisch nationalisme dat opkwam in Centraal- en Oost-Europa. Nationalisme was gedurende de negentiende eeuw en de eerste helft van de twintigste eeuw één van de grootste politieke bewegingen, met onder meer uitgevonden tradities en nationalistische geschiedschrijving tot gevolg.
Nationalisme ging vroeger vaak gepaard met het verheerlijken van de oorlog, een middel tot genezing van een gedegenereerde natie. Het onderwijs verheerlijkte de vaderlandse geschiedenis, de staat herdacht heldendaden uit het verleden, volkslied, vlag en uniform vulden een religieusritueel vacuüm op
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Houden van je land en/of mensen kan natuurlijk. Maar écht nationalisme zitten altijd nadelen aan. Mensen steunen bijvoorbeeld de overheid in oorlog tegen landen waar ze het niet zo op hebben. Of er worden mensen buitengesloten omdat ze niet in het ideale beeld passen. Goedkeuren van moord komt ook voor; Ongeveer twee weken geleden zat ik bijvoorbeeld in Canada, Toronto. Vrij dicht tegen de verenigde staten aan. Precies de dag dat we in de stad liepen stonden er TV's aan op het news. "Osama Bin Laden is killed" Overal door de stad reclame; "Now kill his dream!" en "Rot in HELL!"
Mensen die gelijk een hekel aan je hebben als je het niet met hun eens ben in een gesprek over landen/politiek e.d. zijn er ook genoeg. Het laatste gesprek die ik hierover had werd mij verteld door een Amerikaan dat hij het Amerikaanse leger op ons "miezerige landje" zou afsturen.

Nee nationalisme is nergens goed voor.

"Nationalism is cured by traveling." - Shakira