Uit Amerika, net als chocola en kauwgom..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Amerikaanse straattaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
straat taal...

Toegevoegd na 5 minuten:
Het Nederlands is al jarenlang verrijkt met het Engelse woord ´cool´. Het gebruik van nieuwe woorden vergroot de onderlinge saamhorigheid omdat je iets deelt met elkaar wat anderen waarschijnlijk niet begrijpen. Nieuwe woorden worden met name gevormd en gebruikt door jongeren. Als iemand van een andere generatie met een jongere praat staat de oudere soms te klapperen met zijn oren. Waarschijnlijk is dat de bedoeling.

Het woord cool wordt in het Nederlands hetzelfde uitgesproken; koel. Het is een woord wat de temperatuur aangeeft. Het past in het rijtje: koud, koel, lauw, warm, heet. Deze temperatuursaanduidingen worden ook overdrachtelijk gebruikt. De woorden krijgen naast hun letterlijke betekenis een figuurlijke betekenis. Voorbeelden zijn: een koud hart, een koele blik, een lauw welkom, een warm onthaal en een hete afspraak.

..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het woord "Cool" komt uit de engelse taal, ook wel koel in het nederlands. Het gaat er hier om dat je ergens koel mee bent en je er dus niet te druk over maakt zodat het niet warm krijgt. Koel dus. Waarschijnlijk vonden de mensen over de jaren heen het woordje koel niet zo leuk en gingen ze de engelse versie gebruiken die ikzelf ook iets cooler vind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een engels woord de meeste amerikanen gebruiken het is opgegroeid zegmaar in de straten van Amerika cool is dus een amerikaans straattaal woord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat woord werd uitgevonden in 1923 bij de verkiezingspropaganda voor presidentskandidaat : Calvin Coolidge :Keep Cool with Coolidge.
Het woord werd echter populair door de smooth-jazz man Lester Young in 1930 ...met de introductie van 'Cool Jazz'