Bestaan er Nederlandse woorden die 2 klinkers achter elkaar hebben, maar toch uitgesproken worden als een woord met één klinker?

Bijvoorbeeld 'veel' dat uitgesproken wordt als 'vel'...

Toegevoegd na 1 uur:
Veel dat uitgesproken wordt als 'vel' was een voorbeeld van wat ik bedoel voor de duidelijkheid, ik geef ermee aan dat ik een woord bedoel met 2 dezelfde klinkers achter elkaar...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
3.9K
Kimath
13 jaar geleden
ik zeg ook gewoon veel, vel zeg ik alleen als ik het over huid heb :P
Kimath
13 jaar geleden
owja, dat kan ook nog :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snap nou toch wat ik bedoel alsjeblieft, zucht. Ik wilde alleen aangeven dat ik een woord bedoel met 2 dezelfde klinkers achter elkaar...
Kimath
13 jaar geleden
Ik snap wel wat je bedoelt, ik ken alleen niemand die dat voorbeeld op die manier uitspreekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dus daarom vraag ik of er zo'n soort woord, met 2 dezelfde klinkers achter elkaar, bestaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je spreekt 'veel' niet uit als 'vel' maar een beetje als 'vil'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap wat je bedoelt maar kan echt geen woord bedenken.
Andersom komt veel voor, dat je maar 1 klinker schrijft maar je hem uitspreekt alsof er twee staan. Maar nee, denk niet dat het bestaat.

Het beste antwoord

Ik denk dat die woorden alleen in het dialect gebruikt worden en niet in het ABN voorkomen. Dus kan je zeggen dat een woord met 2 klinkers geschreven en uitgesproken als 1 klinker, niet bestaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord, het draait idd om dialect denk ik. Dankjewel:)!

Andere antwoorden (8)

Nee.

Toegevoegd na 43 seconden:
Die woorden bestaan niet in het Nederlands.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Exact zoals jij dit noemt ken ik niet. Ook het door jou genoemde 'veel / vel' herken ik niet.

Maar wel zie ik dat er een duidelijk verschil is in de ee klank als er wel of geen r achter staat.
probeer maar: zee en zeer, mee en meer. Zodra die r erachter staat, wordt de ee bijna als een korte i uitgesproken: zir en mir klinkt nagenoeg hetzelfde als zeer en meer.
itsme
13 jaar geleden
Croissant: de tweede klinkers oi worden als wa uitgesproken, meteen uit 1 klinker bestaat.

Toegevoegd na 13 minuten:
meteen moet zijn: hetgeen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoor het woord "school" vaak uitgesproken worden als "schol", door leerlingen zowel als onderwijsdeskundigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Hoor" en "veer" vind ik wel in de buurt komen van "hor" en "vir". Maar verder..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, was niet als reactie bedoeld.
"Hoor" en "veer" vind ik wel in de buurt komen van "hor" en "vir". Maar verder..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In je vraag zelf geef je al het antwoord, ik zie daarin woorden en worden, beide met een andere betekenis, maar wel met dezelfde uitspraak.

Toegevoegd na 15 minuten:
O ja, de minduimgever geeft me nog een woordje in. Mongool spreekt men uit als mongol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit kunnen woorden zijn met een dubbele klinker o.
Deze klinkt vaak eerder als de o, dan als de oo

Bijv.:
soort (en alle woorden die met soort beginnen zoals soortgenoten)
woord (en alle woorden die met woord beginnen)

Ook de dubbele e, in combinatie met sommige medeklinkers zal niet klinken als ee, maar eerder als een i-klank

Bijv.:
veer, peer, meer, keer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een plaatsnaam ook als woord beschouwd wordt is Oisterwijk zo'n woord.