Hoe weet je als het 'deze' of 'dit' is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
5.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou dat per se 'of' moeten zijn? :s 'Of' is in jouw betekenis een synoniem van 'als'!!! 'Als' klopt dus! 'Dat' daarentegen zou hier zeker niet passen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, als is in deze constructie op alle mogelijke manieren fout. En of en als zijn al helemaal GEEN synoniemen van elkaar. Ik kan geen enkel verband bedenken waarin deze woorden elkaar zouden kunnen vervangen. Je kunt 'als' dus helemaal niet gebruiken in dit type zin. 'Als' geeft altijd een vergelijking of een voorwaarde aan. Het een is even groot ALS het ander (of groter DAN het ander), en ALS de omstandigheden A zijn, kun je B doen. In dit geval bedoel je ongetwijfeld : hoe weet je OF het ' deze of ' dit' is, of desnoods : wanneer het ' deze' of ' dit' is. Als antwoord op de vraag is het antwoord van Bart Secundo helemaal juist trouwens ; niks aan toe te voegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoor het in Twente overigens wel meer hoor, deze vorm van als-misbruik. Blijft ook na jaren nog tenenkrommend trouwens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met dat verschil dat ik niet van Twente, zelf niet van Nederland tout court, ben ;-)

Het beste antwoord

Ja, dat klopt.
Het taalkundig verhaal is:
Mannelijk ev: deze
Vrouwelijk ev: deze
Onzijdig ev: dit
mv: deze

Nu staan we dus alleen nog maar voor de vraag welke te kiezen. Meervoud is meestal duidelijk.
Bijvoorbeeld: Deze kapers, deze dassen, deze huizen.
Hoewel we ook een 'tricky' meervoud hebben zoals:
Cadeau/Cadeaux. Maar ook: medium - media.
Veel mensen denken nog wel eens dat media ev is.
Het is dus: dit medium, deze media.

Voor de rest zijn 'het' woorden 'altijd' onzijdig qua gebruik.
Het meisje is namelijk in gebruik onzijdig maar in het echt vrouwelijk. (in het Latijn kan dit problemen opleveren)

Dan zijn de overige woorden (de) dus mannelijk of vrouwelijk. Bijvoorbeeld:
De koning/Deze koning.
De vrouw/deze vrouw etc.
Als je echt wilt weten of een woord mannelijk of vrouwelijk is, zijn daar wat ingewikkeldere trucjes voor maar die werken niet altijd.

Als je nog vragen hebt, je staat vrij ze te vragen. ;)

Toegevoegd na 12 uur:
Correctie: je staat vrij ze te stellen :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor de moeite ;-) Maar wat je laatste zin betreft, het is 'vragen stellen' en niet 'vragen vragen' ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker! Sorry :P.

Andere antwoorden (2)

deze is meervouwd. ZIJN deze leuk of IS dit leuk.

Toegevoegd na 15 seconden:
meervoud ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jc54
13 jaar geleden
Deze keer loop je tegen dit minnetje aan.
Het is ook dit glas en deze beker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals Bastanovum zei is het deels goed.
Volgens jouw uitleg zou het dus ook dit koning worden.
Da's nogal vreemd, niet? :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok ok nou is het voor mij ook gelijk duidelijk haha. Maar ik word gelijk gebombardeerd met minnetjes haha. Dacht er dus iets te simpel over haha. Maar bedankt voor de uitleg ;-)
Een hulpmiddeltje!

- bij 'de' woorden, moet je 'deze' gebruiken
- bij 'het' woorden moet je 'dit' gebruiken

De das, deze das
Het schaap, dit schaap

Zo heb ik dat in ieder geval ooit geleerd.......