Ontstaan is het proces wat leidt tot het bestaan.

Bestaan: Dan 'ben' je / 'is' het.
Ontstaan: Dan 'wordt' je / het
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er iets bestaat, dan is het er al. Bijv: jij bestaat, je bent er.
Als iets ontstaat dan is het nog in de fase om te gaan bestaan.

Vandale:
1ont·staan -stond, i -staan een begin nemen, voortkomen uit
2ont·staan het; o wording

1be·staan -stond, h -staan 1 in wezen zijn: God bestaat 2 mogelijk zijn: hoe bestaat het! 3 zich onderhouden: ve pensioentje moeten ~ 4 omvatten, samengesteld zijn: lucht bestaat ten dele uit zuurstof
2be·staan het; o 1 het in wezen zijn 2 leven: een menswaardig ~ 3 levensonderhoud

Zoals de vandale al zegt: bij onstaan: het is in wording en bij bestaan: het in wezen zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bestaan is een statische situatie en onstaan dus dynamisch. Ofwel bestaan is een toestand en ontstaan is een proces.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iets ontstaat en dan bestaat het.

Toegevoegd na 19 seconden:
Totdat het weer vergaat...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bestaan: het is er!
Ontstaan: het begin van het 'er zijn'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wellicht dat een voorbeeld het verschil verheldert:

Nederland is ontstaan in het begin van de 16e eeuw en bestaat dus langer dan 500 jaar.