Waarom wordt het woord 'lite' voortaan gebruikt in plaats van 'light'?

Een voorbeeld is de Nintendo DS Lite en de gratis apps in de Apple App Store (de lite apps).
Het echte Engelse woord is Light (net zoals wij dat gebruiken voor frisdrank zonder suiker), maar het woord 'lite' is niet eens officieel volgens mij. Waarom wordt het dan wel enorm veel gebruikt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
12.8K

Het beste antwoord

De aanduiding "light" wordt toegepast bij levensmiddelen. Deze aanduiding mag worden toegevoegd wanneer het persentage aan vetten en suikers 30% minder is dan bij het originele product.
De aanduiding "lite" wordt voornamelijk toegepast op non-food producten en diensten en geeft aan dat iets een lichtere, eenvoudiger of luchtiger versie is dan het originele product.
In mijn perceptie zijn light en lite niet hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar zit zeker iets in. Percentage is overigens met een 'c' ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit om het verschil tussen persentage lite en percentage light aan te duiden!

Andere antwoorden (6)

Populistisch ideetje van de reclamejongens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om dezelfde reden dat een tijdje achter iedere merknaam .nl of .com stond, een tijdje overal e- of @ voor of in stond, en er een hele rage is geweest om woorden die op een s eindigen een z aan het eind te geven. En dat in de jaren 80 overal te pas en te onpas -o-matic achter geplakt werd:

Het is een poging om hip over te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
nu met al die i-producten, iPod, iPad, iPhone :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep... 'nite' (night) wordt ook al sinds begin jaren 80 gebezigd. Oorsprong: the US of A.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
i Is een handelsnaam van Apple. Dat is niet om hip te zijn, maar om een merk aan te kaarten, zonder dat Apple er in voorkomt. Met die i weet je meteen dat het van Apple is ;)
Kimath
13 jaar geleden
niet altijd, er zijn ook namaakproducten die ook iets met zo'n i-tje in de naam willen zetten.
Maar die producten verdwijnen zo weer, Apple klaagt ze aan :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Kimath
Toevallig zijn het wel geweldige iProducten. Hier zijn o.a. een iMac, iPod, iPad en een oude iBook in huis. Jammer dat de Mac Pro en de Power Mac G5 die hier ook staan, geen iProducten zijn. Ondanks dat, zijn het wel geweldige computers die probleemloos doen waar ze voor gemaakt zijn. Jaar in jaar uit. Ik houd van mooie ontwerpen en producten die doen wat de producent belooft. Daar betaal ik graag een paar centen meer voor. Niks hips aan. Aan kwaliteit hangt nou eenmaal een prijskaartje. Een Mercedes Benz is ook iets duurder dan een Volkwagen.
Dat is een hippe manier om light te spellen. De betekenis in meestal het zelfde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk tevens dat light een gedoodverfd woord is, waarbij mensen dat woord koppelen aan een frisdrankje, in plaats van het product van de fabrikant die door middel van reclame bekendheid wil opbouwen bij consumenten o.a. door middel van reclame. Vraag mensen waar ze aan denken als je ze het woord lite laat zien, dan zullen ze eerder denken aan een Nintendo dan aan frisdrank, wat precies de bedoeling is van de betreffende marketingafdeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een levende taal die niet aan verandering onderhevig is, is vleesch noch visch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het om de een of andere reden nodig is om elke paar jaar een nieuwe spelling aan wat worden te geven zodat het weer "cool" is.