Werkend volgens het binaire talstelsel.
Is afgeleid van het Engelse digital en digit (cijfer).

De term digitaal wordt gebruikt voor apparatuur die werkt op basis van binair in 0 en 1 gecodeerde gegevens en programma’s.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een digitaal (afkomstig van het Latijnse woord digitus, dat vinger betekent omdat men vroeger met de vingers (af)telde) signaal is in essentie een reeks gehele getallen. Deze reeks getallen kan een analoog elektrisch signaal representeren, bv. een geluidssignaal (audio) of een beeldsignaal (video). Het omzetten van een analoog signaal naar een digitaal signaal noemt men analoog-digitaal (AD) conversie. Deze digitale representatie van een analoog signaal heeft vele voordelen: de opslag, verwerking en transmissie van het digitale signaal (de reeks getallen) kan in theorie foutvrij verricht worden; fouten of onnauwkeurigheden zijn uitsluitend bij de AD-conversie onvermijdelijk.

Dit is in tegenstelling tot analoog: het werken met waarden in een continuüm zonder stappen.

Zowel digitale als analoge technieken kunnen worden gebruikt voor de opslag en overdracht van informatie, de werking van een instrument, of de manier waarop een waarde wordt weergegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Diee of dat door de computer verwerkt kan worden.
''Kun je me de tekst ook digitaal toesturen?''
''Digitale fotografie''

Een digitale klok (= een klok zonder wijzers die de tijd met cijfers aangeeft)

Digitaal loket (= website van de gemeente met alle producten en diensten)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het woord digitaal is afgeleid van het Latijnse woord digitus, dat vinger betekent. Digitaal betekent daarmee zoveel als: (op de vingers) aftelbaar.

Digitaal betekent dus dat je bij ieder getal het daaropvolgende kunt opnoemen. Dit kun je vergelijken met de gehele getallen. Bij de rationele en reële getallen is dit niet mogelijk.

Bij digitale elektronische schakelingen werkt men met een (aftelbaar) aantal spanningsniveaus, het totale spanningsbereik is opgedeeld in een aantal gebieden, elk met hun eigen betekenis (waarde).

Het zou elektronisch best mogelijk zijn om te werken met meer spanningsniveaus, en dus met bijvoorbeeld een drietallig of zelfs tientallig systeem. Dat toch gekozen is voor een tweetallig (binair) systeem komt omdat de schakelingen dan eenvoudiger en betrouwbaarder kunnen zijn.
rose