Is het er omheen, of erom heen

of zelfs er om heen.
Ik twijfel vaak met dit soort gevallen, net zoals met erin - er in, erop- er op etc.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
17.4K

Het beste antwoord

Onzetaal.nl:

"Voorzetsels en de bijwoorden er, daar, hier of waar worden aaneengeschreven (ervan, daarop, hiernaast, waarmee, etc.), maar een voorzetsel dat onderdeel is van een werkwoord, blijft los staan. In 'We gaan ervan uit dat het zal lukken' blijft uit daarom los staan van ervan. Enkele andere voorbeelden ter verduidelijking:

* Ze zijn ervandoor gegaan.
(Toelichting: het werkwoord is ervandoor gaan; door hoort niet bij het werkwoord.)
* Ik hoorde dat ze daarmee door bleven gaan, alhoewel ze gewaarschuwd waren.
(Toelichting: het werkwoord is ermee doorgaan; door hoort bij het werkwoord, en daarom mag het niet vast aan daarmee.)
* Ik bel hem straks daarover op.
(Toelichting: het werkwoord is opbellen, dus op mag niet vast aan daarover.)
* Gelukkig zijn jullie veilig thuisgekomen; ik zat erover in.
(Toelichting: het werkwoord is inzitten over iets, dus in mag niet vast aan erover.)

Of een voorzetsel onderdeel is van het werkwoord, hangt af van de betekenis. Vaak zult u dit in een woordenboek moeten nazoeken. Hieronder volgen een aantal veelvoorkomende combinaties:

* erdoorheen praten
* erin opgaan
* ernaartoe gaan
* eronderdoor gaan
* erop afkomen
* erop ingaan
* eropna houden
* eropuit zijn, gaan, trekken
* ertegenaan gaan
* ertussendoor lopen
* ertussenuit knijpen
* ervanaf vliegen
* ervan afhangen
* ervan afzien
* ervanlangs geven
* langs elkaar heen praten (elkaar is geen voorzetsel)
* om zich heen kijken

Combinaties van drie voorzetsels en er, daar, hier of waar worden bij voorkeur gesplitst in twee tweetallen: ervan opaan kunnen, eraan onderdoor gaan. Dit geldt niet voor erop vooruitgaan, omdat vooruitgaan hier één werkwoord is. "
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
altijd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vermoed van wel, hoe ik ook google, het blijft komen als "eromheen", dus aaneengeschreven
Zie hier een uitleg volgens de handleiding nieuwe spelling:

Samenstelling met voorzetsels en ‘kleine woordjes’
De eerste regel is: voorzetsel, daar, er, hier, waar + voorzetsel, af, heen, mee, toe, vandaan = één woord.
Voorbeelden: bovenop, naartoe, onderdoor.

Staat er nog een voorzetsel voor, dan wordt dat ook
aan elkaar geschreven.
Voorbeelden: erbovenop, daartegenover, eromheen.

Uitzonderingen
Als het voorzetsel hoort bij het direct daarachter staande zelfstandig naamwoord, dan moet het los geschreven worden.
Voorbeeld: hij zit achter op de fiets – hij zit achterop. Het ligt boven op de kast – het ligt bovenop.

Als het voorzetsel deel uitmaakt van een werkwoord, dan mag het alleen aan het werkwoord vast geschreven worden.
Voorbeelden: Hij is er afgevallen (kilo’s kwijtgeraakt). Hij viel er af. Hij viel er niet af.
Hij is eraf gevallen (van de ladder). Hij viel eraf. Hij viel er niet af.