We kennen veel dialecten in Nederland maar wat ik me nu afvraag is of er ook gezegdes zijn die enkel in dat dialect worden gesproken en hun betekenis?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
11.6K

Het beste antwoord

Ja die zijn er, hier in Overijssel heb ik gezegdes gehoord, die ik nog nooit eerder had gehoord.

- Hij glimt als een keutel in de maneschijn (als iets heel mooi glimt)

- Onder den droad hen vretten (onder het gaas door vreten, oftewel vreemdgaan)

- Wat za's as dös was kans (wat zul je, als je doet wat je kunt)

Toegevoegd na 2 minuten:
- Tis vang'n en griep'n (het is vangen en grijpen als je wat wilt)

- De domste boer hebt de dikste eerdappel

- Als ne boer nie kan zwemm'n dan ligt' aan 't water
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Jazeker, zoals deze prachtige klassiekers;
Agge wa het, hedder dol mee (als je wat hebt, heb je er last van)
De's gezeik op unne riek (bullshit)
Zet 't nie vur n'n boer, want hij vret 't op (als antwoord op 'wat een boer niet kent dat eet hij niet)
Ge wit oit noit nie (je kunt het niet weten)

Er worden hele scheurkalenders en boekjes uitgegeven met dit soort streekspreekwoorden, zie bijvoorbeeld in de bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
''zo muuj as un moj'' = zo moe als een made = heel erg moe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het internet staat er vol mee....:-)

Limburg:
Zitj toch neet te miere, kale neet, zagt de loeezig kieekendje sprittelekânt tegen de aomzeîksel
(Een aomzeîksel is een mier)
http://www.bijlmakers.com/entomology/citaten_limburgs.htm

Achterhoek:
pas op daj de konte nie uut 'n haok valt
(zorg dat je geen ongeluk krijgt)
http://www.marline.nl/spreuk.html

Amsterdam:
En nou opkalefatere, of ik geef je een peut op je bolle oge!
(en nu wegwezen, anders geef ik je een klap!)
http://www.mijnwoordenboek.nl/gezegden/Amsterdams

Fries:
De wierheid is hurd', sei de man en hy sloech syn wiif mei de bibel op 'e kop.
(De waarheid is hard"' zei de man en hij sloeg zijn vrouw met de bijbel op het hoofd)
http://www.vkblog.nl/bericht/202617/FRYSKE_SPREKWURDEN,_dozyn3.

(eigenlijk hoort Fries hier niet bij denk ik, omdat het een taal is en geen dialect)

Utrecht: (die moet ik uit mijn hoofd citeren)
He je vroeger uit een emmer gevrete jochie? Je heb zo'n laange nek.......

Hier is zelfs een quiz voor je :-)
http://www.taalmuseum.nl/spreekwoorden/s5.html
Veel plezier! :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sa fiin as poppestront = zo gereformeerd als wat (Fries)
Ik sil, sei de slûge en hy wie earder dea = Ik zal, zei de slome, en hij was eerder dood
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Da ge bedânkt zet, da witte!
Brabants: je hebt gelijk, maar ik ben er niet blij mee..
D'r zit geen greintje kwâd in de klotzak in
Brabants: hij bedoeld t goed, maar is toch super irritant...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
It`s mangs klook ai dom hold. Soms is het beter je op de achtergrond (van de domme) te houden.
He`s is pienkuttelig Hij is gierig (komt nog uit de tijd van de potstal) de tijd dat er nog geen kunstmest was en gewone mest onbetaalbaar (werd ook als brandstof gebruikt)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Doe mar kalm an, wi-j hebt tegelieke oldejoarsdag"
Doe het maar rustig aan, oudejaarsdag valt voor ons beiden op dezelfde dag.

"zelfs de beste kippe leg welles 'n ei in de braandnettels"
Zelfs de beste breister laat wel eens een steek vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die eerste vind ik echt TOP!
Zeker weten, klik maar eens op de link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet van niks kom oet Losser .
Losser een plaats bij enschede .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Venloos:
"Dae is zoe dun desse um door ut sleutelgaat kins trekke":
Hij is zo mager als een lat.
"Hae haet de lup op ut underste knoupsgaat hange": Hij is chagrijnig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overijssels: Die heeft er een paar aan de blarenhark
hangen.

Oftewel: Die is niet goed wijs.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dat hè-je gevunden.

Daar ben je heel goedkoop aan gekomen.