Vroeger heb ik altijd geleerd dat het opnieuw is en dat overnieuw fout is.
M'n moeder zei altijd "Je zou wel iets over kunnen doen of opnieuw, maar niet overnieuw"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ha, die Firefox;

Zijn synoniemen en dus allebei correct Nederlands.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is "Opnieuw"

"Overnieuw" is een conterminatie (net als "optelefoneren")

Als je dus iets nog een keer moet doen doe je het opnieuw of doe je het over; maar niet overnieuw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beide woorden kunnen, het zijn synoniemen. Je kan het hanteren naar eigen smaak en inzicht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
opnieuw:Vraag
Is het correct om overnieuw en opnieuw door elkaar te gebruiken?

Antwoord
Nee. Overnieuw is een contaminatie van over en opnieuw die weliswaar vaak voorkomt, maar niet door iedereen wordt aanvaard.

Toelichting
Het bijwoord opnieuw is gevormd uit het voorzetsel op en het zelfstandig gebruikte bijvoeglijk naamwoord nieuw. Deze samengesmolten voorzetselgroep werd nog tot de twintigste eeuw in twee woorden geschreven. Een oudere en in onbruik geraakte vorm van de voorzetselgroep is op een nieuw.

Het woord overnieuw is een contaminatie van opnieuw en over, dat ook 'opnieuw' kan betekenen (vooral in de samenstelling overdoen). De woordenboeken geven geen eensluidend oordeel over dit woord, in sommige woordenboeken is het niet als lemma opgenomen, andere naslagwerken geven 'gewestelijk', 'informeel', 'spreektaal' en 'volkstaal' als kwalificaties. Het woord is in ieder geval niet algemeen. In het WNT is het niet als ingang opgenomen; overigens komt het in de citaten slechts tweemaal voor (bij dezelfde auteur), tegen opnieuw ruim 1400 keer.

Overnieuw is niet algemeen gangbaar en niet voor iedereen aanvaardbaar. Sommigen veroordelen het zelfs als 'minder beschaafd'. Daarom raden wij aan dit woord te vermijden en in plaats daarvan het gewone opnieuw te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+10
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+10