Waarom worden soms woorden die men tussen aanhalingstekens wil zetten, maar gedeeltelijk tussen aanhalingstekens gezet?

Ik zie het in het laatste uur bij twee vragen:
het woord 'kleipop'-filmpjes in
http://www.goeievraag.nl/vraag/kleipop-filmpjes-tegenwoordig-computeranimaties.9095
en
het woord ''Mensen'' artikelen in
http://www.goeievraag.nl/vraag/done-not-done-mensen-artikelen.9103

Je kan zo'n woord toch niet zo maar scheiden in twee woorden? Het moet toch "kleipopfilmpjes" en "mensenartikelen" zijn?

Wat zijn hiervoor de officiële regels?

Ik zie dit verschijnsel wel vaker, dus niet alleen op www.goeievraag.nl .

Bij het sluiten van de vraag: Dank voor de antwoorden!

Antoni
14 jaar geleden
in: Taal
1.4K

Het beste antwoord

Inderdaad moeten samenstellingen zoveel mogelijk aan elkaar geschreven worden. Het streepje schrijf je alleen bij klankverwarringen of onduidelijkheden, leer ik de leerlingen (los van kleine uitzonderingsgroepen).

Toch mag je, als je niet zeker bent van een woord, of het letterlijke woord bedoelt, het tussen aanhalingstekens zetten. Je mag het dan met een streepje koppelen, om het samen te stellen.

Bij kleipopfilmpjes is dit absoluut niet nodig. Als een vriend eruit ziet als een kleipop en je filmt hem, dan spreek je wel over een 'kleipop'-filmpje.

Het is de jus die het Nederlands zo leuk maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ja maar omdat het over dieren gaat en over artikelen wil ik de nadruk leggen op ’‘mensen’‘ ik heb het immers over artikelen die eigenlijk voor mensen zijn bedoeld maar nu ook voor dieren worden verkocht…ik had ook (mensen) artikelen kunnen typen..tis mij om het even ;-) ’‘fijne’‘ avond ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ik me afvraag of 'kleipop' wel een bestaand woord is, heb ik het bij voorbaat al tussen haakjes geplaatst. Of het taalkundig helemaal correct is weet ik niet. En als het fout is, zie ik hier wel grovere fouten! ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
juissttt!
Antoni
14 jaar geleden
Het gaat mij om "kleipopfilmpjes". Dat is volgens mij één woord, dat je niet zo maar mag scheiden.
Je mag heel veel woorden combineren, hoor, ook "klei", "pop" en "filmpjes"!
"Kleipop" en "kleipopfilmpjes" zijn prima woorden, al staan ze misschien niet in de Van Dale. Daar staan duizenden combinaties van woorden niet in!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni, je weet het zo te lezen nog beter dan ik -- Hoe schrijf je dan "kleipopfilmpjes" als je het over een computeranimatie hebt, waarbij de "kleipop" dus geen echte kleipop is? Ik zou dat woord dan tussen aanhalingstekens zetten. Maar hoe maak je een combinatie als één helft van die combinatie tussen aanhalingstekens staat en de andere helft niet? "kleipop"film?
"kleipop"-film? Optisch-gevoelsmatig kies ik voor de tweede mogelijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maak er film van een 'kleipop' van. Dan hoef je het woord niet af te breken en kun je met de aanhalingstekens aangeven dat het niet om echte kleipoppen gaat.
Je hebt gelijk. Het onterecht afbreken van woorden wordt (te) vaak gedaan. Volgens mij heeft dit te maken met de spellingscontrole op de computer, die samengestelde woorden niet herkent.
De spellingsregel is: In het Nederlands moeten samengestelde woorden gewoon aan elkaar geschreven worden.

Als je in dit soort taalfouten geïnteresseerd bent kan ik je de website http://www.spatiegebruik.nl/ aanbevelen