Is "googelen" een officieel werkwoord?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Shit, je was me net voor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik google altijd in Yahoo. Zou dat ook ooit een werkwoord worden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen antwoord maar wel een leuk weetje. Eigenlijk was het de bedoeling om de zoekmachine googol te noemen. Een googol is een 1 met honderd nullen. Bronnen:
- http://en.wikipedia.org/wiki/Googol

Antwoorden (6)

Ja, evenals googlen. Zie bron...

Toegevoegd na 58 seconden:
In zelfs de hoofdletter vervalt in de werkwoordsvorm dus is 'googelen' letterlijk goed als werkwoord.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oeps, ik haal eventjes twee dingen door elkaar. Het Groene Boekje keurt alleen 'googelen' goed en niet 'googlen'; dat wordt weer wel goedgekeurd door het Witte Boekje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het staat in de Van Dale.

Toegevoegd na 8 minuten:
Google zelf zal overigens bij hoog en laag volhouden dat "googelen" geen woord is. Een merknaam verliest zijn bestaansrecht namelijk als men het als een gewoon woord is gaan zien en met name bij werkwoorden is dat zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
Zat samen met swaffelen in de top om populairste nieuwe woord van wat was het 2009 of 2008 te worden. Vind de omschrijving alleen niet kloppen. Zoals ik hem heb gelezen, betekend googelen iets opzoeken op internet, maar als ik zeg ga ff googelen, bedoel ik echt niet zoek even met vindex.nl of met yahoo.com maar echt ga naar google en zoek het. Kan aan mij liggen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, over de omschrijving kunnen we discussiëren (en ik ben het voorlopig ook wel met je eens), maar feit is dat het in HET woordenboek staat.
Jazeker, dat is het geworden. Taal leeft, en er komen nieuwe woorden.
Googelen dus, net zoals pinnen, zappen, sms-en, en SonjaBakkeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst niet, sinds een paar jaar wel.
13 jaar geleden
Net zo iets als he volgende nieuwe "werkwoord".
ik sonjabakker – ik sonjabakkerde
jij/hij/zij sonjabakkert – jij/hij/zij sonjabakkerde
wij/jullie/zij sonjabakkeren – wij/jullie/zij sonjabakkerden
jij hebt gesonjabakkerd
de sonjabakkerende medemens.
Binnenkort krijgen we ook nog :
ik wilders
jij wilderst
enz enz...
Googelen kan ik nog billijken,vooral omdat het op goochelen lijkt en vaak even vebluffende uiutkomsten geeft.
Maar waar trekken we de grens?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij wel