is het mogelijk om in een zin hetzelfde werkwoord voor en na de komma te gebruiken? En is het in dit geval verschuldigd worden of zijn>

De schadevergoeding welke schuldenaar op enig moment aan schuldeiser verschuldigd wordt/is, is terstond opeisbaar.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
6.7K

Antwoorden (8)

het is: is, geen wordt.. Persoonlijk zou ik er 2 zinnen van maken..maar weet niet of dat in dit geval kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Aimee1990;

De constructie zou dus zoiets zijn: "De zaak die bedoeld wordt wordt overmorgen behandeld".
Kan wel , maar ik zou er zoiets van maken: "De zaak die bedoeld wordt zal overmorgen worden behandeld".
Of "....zal men overmorgen behandelen'.

Toegevoegd na 52 seconden:
Met "De schadevergoeding welke schuldenaar op enig moment aan schuldeiser verschuldigd wordt/is, zal terstond opeisbaar zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
"is volgens mij ook niets mis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, je kan prima twee dezelfde werkwoorden achter elkaar gebruiken en in zo'n geval altijd een komma er tussen zetten.

Heeel simpel voorbeeld:

Als je beroofd wordt, wordt je geld gestolen.
13 jaar geleden
Als ik moe wordt, wordt mijn hartslagfrequentie hoger.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen moet de eerste word zónder d en de tweede mét, waardoor het technisch niet meer hetzelfde woord is.
Als we samen fietsen, fietsen we over de dijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan op enig moment een vergoeding schuldig zijn, maar ook worden.
Op dit moment bén ik mijn buurman nog iets verschuldigd.
Morgen word ik hem nog meer verschuldigd, want dan ga ik nog wat geld lenen.

Je andere vraag :
Vandaag ga ik slapen, slapen, slapen, slapen, slapen en nog een slapen.

Toegevoegd na 40 seconden:
...nog een slapen moet zijn nog eens slapen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is ''is''... en zolang je er een komma tussen zet mag er gewoon nog een keer het zelfde werkwoord worden gebruikt... volgens mij....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker dat dat kan!
Daarvoor is die komma er juist!

''Iets wat vandaag een boom is, is dat waarschijnlijk morgen ook!''