Wat is de herkomst van 'gecondoleerd'?

Van het werkwoord condoleren, maar in vind het eigenlijk maar een raar woord. Wat zit erachter? En kan je het alleen bij overlijden gebruiken? Of ook voor andere dingen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
5.1K

Het beste antwoord

Con betekent zoiets als samen of met. Dolus betekent verdriet of lijden. Condoleances betekenen dus dat je meevoelt met iemands verdriet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
sterredag
13 jaar geleden
plusje vanwege de mooie uitleg, en ik vind het een afgrijselijk woord, ik gebruik het nooit. Gecondoleerd lijkt gewoon te veel op gefeliciteerd. Alsof het met elkaar te maken heeft. in het engels is het gewoon simpel: I'm sorry... heerlijk, het spijt me dat te horen, zoveel beter dan gecondoleerd. dat herinnert mij dat ik moet laten vastleggen dat men op mijn begrafenis later niet gaat condoleren, bleh.
sterredag
13 jaar geleden
o ja, my condoleances, vind ik wel beter klinken. Mijn condoleances. Alleen gecondoleerd alleen dus niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+

Andere antwoorden (2)

Het woord is afkomstig uit het Latijn. Het is een samenvoeging van "con" (met) en "dolere" (pijn voelen). Zie onderstaande tekst uit het Etymologische woordenboek (http://www.etymologie.nl/).

Gezien de vorm direct ontleend aan Latijn condolēre ‘medegevoel, medelijden hebben’ bij dolēre ‘pijn voelen’ bij het zn. dolor ‘pijn, smart’. Het oudere Franse werkwoord condouloir ‘mede lijden’ [13e eeuw] kan bij de betekenis een rol gespeeld hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik antwoord op jouw laatste gedeelte van de vraag, gezien dat er op de eerste gedeelte prima antwoorden zijn.
Nee, je kan niet voor andere dingen gebruiken dan bij een overlijden. Dat zou misplaats zijn.