Hoe gebruik je "wat" en "dat"?

Moet het b.v. zijn :"Het enige dat hij kan is.." of "het enige wat hij kan is..."
Graag wat uitleg erbij, want ik zit er altijd mee te worstelen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Het beste antwoord

'Wat' is de correcte vorm, met een aantekening:

"Het betrekkelijk voornaamwoord wat wordt in de meeste taaladviesboeken wél als juist beschouwd in de volgende gevallen:

1 - Na een onbepaald woord als iets, niets, alles of het enige:
Ik zoek iets wat weinig ruimte inneemt.
Er is niets wat me nog interesseert.
Dat is het enige wat ik nog wilde zeggen.
(Maar zie de opmerking onderaan.)

2...."

"In categorie 1 komt het betrekkelijk voornaamwoord dat ook wel voor, maar wat heeft hier onze voorkeur. Zo kan een betekenisverschil als in de onderstaande zinnen goed tot uiting komen:

Dit boek is het enige wat de brand heeft overleefd. (Alle huisraad is verloren gegaan, behalve dat ene boek.)

Dit boek is het enige dat de brand heeft overleefd. (Bijna alle boeken zijn verloren gegaan, behalve dat ene boek; over de rest van de huisraad wordt niets gezegd. Je kunt achter enige het onzijdige woord boek invullen.)"
rose
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

t mag allebei, maar 'dat' wordt als chiquer en moderner gezien. Feitelijk is beide juist.