Eind goed, al goed.
Wie goed doet, goed ontmoet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

De aanhouder wint.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Waar een koe poept is het lastig staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De appel valt niet ver van de boom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na regen komt zonneschijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
Hoge bomen vangen veel wind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze beide spreekwoorden zijn zo metaforisch als maar mogelijk is...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zijn ze dat dan niet eigenlijk allemaal?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bekijk het antwoord hieronder maar...:)
Ha, die Annswers;

De kost gaat voor de baat uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-Uitvaart , zuipvaart
-De staart komt achteraan
-Een lege beurs staat moeilijk recht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blaffende honden bijten niet

Toegevoegd na 2 minuten:
Niet geschoten is altijd mis
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, die zijn er niet. Want als je met een uitdrukking letterlijk bedoelt wat je zegt, dan heb je er geen spreekwoord of gezegde voor nodig.
Een spreekwoord is een vaste onveranderlijke zin met een bijzondere figuurlijke betekenis, waarmee vaak een wijze les uitgedrukt wordt. En een gezegde is een combinatie van woorden (zonder gebruik van een werkwoord) met een figuurlijke betekenis, maar meestal zonder onderliggende wijze les.
De figuurlijke betekenis wordt denk ik vooral gebruikt om de boodschap die je ermee brengt te verzachten. Als je het letterlijk zegt komt het veel dringender over. Vergelijk bijvoorbeeld maar: "Zij heeft groene vingers" met "Zij is heel goed in de verzorging van planten", en "Wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten" met "Als je iets stoms doet moet je zelf de gevolgen daarvan ondervinden"!
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het helemaal met je eens.
Annswers
13 jaar geleden
Ik ben het niet helemaal eens, gezien de goede voorbeelden. Het geldt wel voor het merendeel van de spreekwoorden. Bijvoorbeeld 'wie goed doet, goed ontmoet' of 'niet geschoten, altijd mis', dat is toch letterlijk en figuurlijk hetzelfde?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dat hoeft niet perse, je kunt er ook wel voorbeelden mee bedenken waarbij je niet echt hoeft te schieten zeg maar ;-)
Annswers
13 jaar geleden
Ja dat is zo, het hoeft niet perse, maar het kan wel.