Ken jij reukwoorden?

Je zicht kent vele woorden (mooi, groot, rond etc). Het gehoor minder, maar toch (hard/zacht, melodieus, knarsend, piepend), je tast (wolllig, prikkelend enz.), de smaak ook voldoende. Maar als je probeert woorden voor de reuk te bedenken en die niet geleend zijn uit een ander zintuiggebied, dan wordt het moeilijk.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

Iets kan wee, kruidig, fris, muf, zurig, penetrant, kazig, notig, bedorven, zweterig of harsig ruiken en verder alle beschrijvingen met naar, maar als we hondenneuzen hadden was ons vocabulair wat ruiken betreft vast heel wat uitgebreider.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

zinnenprikkelend geur
water-in-de-mond-laten-lopende geur
branderige geur
zoete geur
etc
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoet, lekker, stinkend..
Je kan zeggen dat die eerste twee geleend zijn uit je smaakzintuig, en dat kan kloppen. Smaak en geur werken nauw samen. Als iets zoet ruikt smaakt het meestal ook zo. Toch is je reuk een soort van 'voorbode' voor de smaak. Dan weet je of je het wel of niet moet nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lekker
Zoet
Zuur
Muf

Toegevoegd op 07-05-2009 09:29:00
En ook nog:
weeïg (schrijf je dat zo?)
sterk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
flauwe, sterke, warme, bloemige, houtige, ..

Toegevoegd op 11-05-2009 08:21:30
Bouquet
Dat woord hoort alleen bij ruiken, zoals het wordt gebruikt om de geur van wijn te beschrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allereerst heeft geur heel veel connecties met je smaakzin. Dus zo gek is het niet dat er paralellen tussen de twee zijn. Aangezien je tot en met een scheet aan toe min of meer "proeft".

Maar goed voor de vraag is het wel leuk wat te proberen.
Maar volgens mij bij nade rinzien worden we veel concreter als het om geur gaat. Je spreekt over gasgeur, benzinegeur, bloemengeur, poepgeur. Dus echte sensaties worden inderdaad niet snel vanuit geur beschreven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lekker, weeïg, zoetig, de lieflijke geur van een roos, kamperfoelie als de avond valt, pas gemaaid gras, een vissige lucht, een kwalijke geur, lijkenlucht...

hoe het komt weet ik ook niet maar ik moet ineens denken aan het boek 'Het Parfum' van Patrick Süskind... een olfactorische roman...
lees dat boek maar eens en ontdek een neusprikkelende wereld...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb de film gezien en kan me het zelfs voorstellen, zoiets te ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ DOMTIC
ik weet dat het afgezaagd klinkt, maar de film is slechts een heel flauw aftreksel van het boek...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja goed boek!
Aromatisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk voor het allerbest antwoord op deze vraag eens de film ' Perfume '
De geuren spatten van het beeldscherm af!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ruik onraad.

zoet zuur vers stank
muf fris
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kruidig, houtig, bossig, waterig, aardig (!), vurig, pis- en poeplucht, olieig (benzinig, dieselig, petroleumig, acetonnig, gassig, etc), weekmakerig, etc etc
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt alsof veel van de 'reukwoorden' geleend zijn uit een ander zintuiggebied, namelijk de smaak. In de meeste gevallen is het precies andersom. Een heel groot deel van wat je 'proeft', bestaat uit geur. Dat is de reden waarom je amper je eten proeft als je erg verkouden bent: de neus kan dan niet meedoen.

Als bijvoorbeeld iets 'kruidig' ruikt, betekent dat niet dat de geur lijkt op de smaak die je *proeft* als je kruiden in je mond steekt. Het betekend dat het een vergelijkbare geur is als die je *ruikt* als je kruiden in je mond stopt.