Wat betekenen AK en Yapi?

Hier in Kayseri zie ik de AKparti - dat lijkt een soort politieke partij te zijn. Ik ken AK alleen van de AKbank. Kennelijk betekent AK iets. Wat betekent het?

Zelfde vraag voor Yapi (misschien moet dat puntje op de i er niet staan, dat weet ik zo snel niet). Ik ken dat van de Yapi Kredi Bank. Hier zie ik het woord yapi ook in andere combinaties worden gebruikt. Wat betekent het?

Cryofiel
13 jaar geleden
in: Taal
1.1K
Cryofiel
13 jaar geleden
@Loenie, ben jij Turkse? ;-) Kayseri is foeilelijk. Bijna de hele stad ziet eruit als de Bijlmer, met allemaal hoge woonflats. Het enige verschil is dat die flats hier in mooie kleurtjes zijn geschilderd. De Kayserianen zijn enorm aardig - ik schaam me als ik dat vergelijk met hoe wij doorgaans de Turken behandelen. Als ik in de bus stap en geen kaartje bij de chauffeur blijkt te kunnen kopen, geeft de chauffeur aan dat ik wel kan gaan zitten. Na tien minuten rijden stopt hij bij een kiosk, waar hij de hele bus met alle passagiers laat wachten, en met mij mee naar buiten gaat om een buskaart te kopen. Hij laat zien hoe de stempelautomaat werkt, en daarna rijd ik dus legaal met de bus mee. Zo ook in restaurants, winkels, barretjes, enzovoort. Desnoods helpt het voltallige personeel mee om te zoeken wat ik nodig heb. Of ze bellen een vriend die een beetje Engels spreekt, die dan direkt langskomt om te vertalen. De vriendelijkheid en gastvrijheid zijn overweldigend. Ook de openheid - vragen over de islam (het is ramadan) zijn geen probleem, men legt alles vriendelijk en vrolijk uit. Prachtige ervaringen!

Het beste antwoord

Ak betekent: wit of zuiver

Yapi betekent: bouw of structuur

Akparti is dus de 'zuivere partij' en Yapi Kredi Bankasi is 'de bouw krediet bank'