de hongaarse taal is dit een zusje van het fins?

de klank is bijna het zelfde maar de begrippen zeker niet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
9.9K

Het beste antwoord

De Hongaarse taal behoort tot de Finoegrische talen. De Finoegrische talen vormen de westelijke tak van de Oeralse taalfamilie en worden gesproken in het noorden, het noordoosten (Baltische regio en Noord-Rusland) en ook in West-Siberië. De grootste talen van deze familie zijn het Hongaars, het Fins en het Estisch.
Hongaars wordt vaak als een zeer moeilijke taal beschouwd. Dit is echter niet helemaal terecht. De woordenschat en de grammatica verschillen weliswaar sterk van de Indo-europese talen. Maar nadat je inzicht hebt gekregen in de structuur en de grammatica kan je de muzikaliteit en poëzie van de taal zeker appreciëren.
Er zijn geen grammaticale geslachten of voorzetsels. Er is alleen één bepaald lidwoord. Er zijn slechts drie tijden: de tegenwoordige, verleden en toekomstige tijd.
Een typisch kenmerk van de Finoegrische talen is de 'agglutinatie' (de plakkende opbouw) waarbij de verschillende grammaticale aspecten (getal, persoon, bezit, naamval, etc.) door (op elkaar volgende) suffixen worden weergegeven ('látlak' - ik zie jou, is één woord, alsook 'városa' - naar de stad).
Tal van woorden in de talen van de omringende landen zijn aan het Hongaars ontleend. Enkele zijn internationaal geworden, zoals ietsepietsie (ici-pici), huzaar (huszár), koets (kocsi), dolman (dolmány), sabel (szablya), zigeuner (cigán ), ook al zijn deze niet allemaal volledig van Finoegrische oorsprong.
Esten en Finnen kunnen elkaar met enige moeite goed verstaan. Van onderlinge Fins-Hongaarse verstaanbaarheid is echter geen sprake, en dat geldt evenmin met de naburige Indo-Europese talen zoals het Scandinavische Zweeds en het Slavische Russisch. De Germaanse, de Slavische en ook de Baltische talen hebben wel veel invloed gehad op de ontwikkeling van de Oostzeefinse talen, en daarmee ook op die van het Fins. Bekende oude Germaanse leenwoorden in het Fins zijn kuningas 'koning', rengas 'ring' en ranta 'oever, strand'.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ja het is er aan verwand, ze hebben de zelfde kenmerken. Beiden zijn ook fonetische talen overigens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, iemand die pirosbor heet (zou eigenlijk vorosbor moeten zijn) die moet dat wel weten...

Het is de finno-ugrische taalgroep, en de talen zijn erg aan elkaar verwant qua grammatica. Maar de woorden zijn heel anders, een Fin en een Hongaar kunnen elkaar in de regel niet verstaan (behalve als ze natuurlijk die andere taal ook hebben geleerd).
itsme