is het praktisch mogenlijk als mens om alle officiele talen machtig te zijn?

stel iemand wijd zijn/haar complete leven eraan om alle talen te leren. kan dit dan lukken in een mensenleven?

het betreft dus alleen de officiele talen zie link voor de lijst

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_offici%C3%ABle_talen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.3K

Het beste antwoord

Dit is onmogelijk. Ook al besteed iemand zijn hele leven aan het leren van deze talen, dan nog gaat het hem niet lukken.

In de lijst, die jij opgeeft staan ruim 70 talen vermeld. Een aantal talen zijn, als je een beetje gevoel voor taal hebt best goed te leren. Er zitten er echter ook een aantal zeer complexe talen tussen, zoals het Chinees. Of talen met een ander schrift dan wij gewend zijn, zoals het Grieks, Russisch, Arabisch of Hebreeuws.

Bovendien is taal voortdurend in ontwikkeling. Het is onmogelijk om dit voor ruim 70 talen bij te houden.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk wel, dat je een aardig eind kan komen. Hoe meer talen je al machtig ben, hoe makkelijker de volgende wordt. Dan heb je aanverwante talen bijv.,wat de zaak ook vermakkelijkt.
Maar je wordt niet betaalt om het hele leven daarmee bezig te houden, er moet dus ook gewerkt worden en andere bezigheden uitgevoerd.
Misschien dat een idiot savant de beste kans maakt om in ieder geval zeer veel talen machtig te zijn.
Dus volgens mij is het praktisch gezien niet haalbaar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het Nederlands volledig machtig zijn en alle woorden kennen is niet te doen in een mensenleven. Laat staan andere talen die niet je moedertaal zijn. Wel is het mogelijk zoveel van elke elke taal in de wereld te leren dat je je b.v. als toerist kan redden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behalve dat het te lang zou duren is de capaciteit van het taalcentrum in je hersenen ook niet voldoende. Een onderzoek heeft bijvoorbeeld uitgewezen dat terwijl je een nieuwe taal aan het leren bent, je uitdrukkingsvermogen in je moederstaal tijdelijk iets minder wordt. Dat komt doordat je hersenen het dan druk hebben met het trainen in de nieuwe taal.