Is 'steenkolengruisengels' een officieel Belgisch woord?

Ik zag het op een Belgische website: http://www.klasse.be/vandaag/index.php?p=zomer&id=7

en overigens ook in een commentaar op http://www.youtube.com/watch?v=Jg9HsjbeKnA

Ik vond het een erg grappig woord.

Het lijkt natuurlijk een woord dat krachtiger wil zijn dan steenkolenengels, maar is het ook een officieel Belgisch en misschien zelfs officieel Nederlands woord?

In plaats van 'Belgisch woord' bedoel ik 'Vlaams woord'.

Ken jij vergelijkbare woorden als 'steenkolengruisengels', die dus door een toevoeging aan het originele woord nog iets krachtiger de bedoeling van dat woord uitdrukken?

Bij het sluiten van de vraag: dank voor de antwoorden!

Antoni
15 jaar geleden
in: Taal
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je zal vlieger ook wel leuk vinden: Vorig jaar ben ik met de vlieger op vakantie gegaan, maar nu zie ik dit toch niet zitten. Dus heb ik besloten om met de bus te gaan. http://www.hyperventilatie.info/phorum/read.php?f=19&i=5035&t=5035

Het beste antwoord

Bij http://www.vandale.nl/vandale/ gaf het woord geen resultaat, dus neem ik aan dat het geen officieel bestaand woord is. Dus ook niet in het "Zuid-Nederlands", zoals Vlaams taalkundig wordt genoemd in Van Dale. Maar wie weet, als veel mensen het gaan gebruiken wordt het ooit wel opgenomen..

Toegevoegd op 04-05-2009 09:07:45
Wat vind je van "opendeurdag"? Dat wordt in Vlaanderen ook veel gebruikt. Bij Van Dale kreeg ik dit resultaat:

 "open·deur·dag de; m -en (Belg) open dag, open huis"

Hmm, daar staat wel "(Belg)"..
Ik dacht dat het altijd Zuid-Nederlands genoemd werd??
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Volgens mij is Belgisch geen taal. In België spreken ze Nederlands, Frans en Duits. Vlaams is een verzamelnaam voor de vele dialecten van het Nederlands die in België worden gesproken.
Dus nee, het kan geen officieel Belgisch woord zijn, omdat de taal 'Belgisch' niet bestaat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Antoni
15 jaar geleden
Je hebt gelijk, maar ik vond het woord op een Belgische website. Ik had mijn vraag misschien beter moeten formuleren. Toch vind ik het leuk als er mensen antwoorden als ze weten dat het in een woordenboek voorkomt, Nederlands, Vlaams of een andere taal, of als ze het ergens anders hebben gezien.
Ook op de online versie van het 'groene boekje' (zie link) komt het woord niet voor. Dat betekent normaalgesproken dat het nog geen bekend en / of erkend Nederlands woord was op het moment van het samenstellen van de lijst waaruit het groene boekje bestaat.

De taal is echter constant in ontwikkeling en als het woord vaak genoeg gebruikt wordt, bijvoorbeeld op websites en in kranten en dergelijke dan kan het zo maar zijn dat het in de volgende editie wordt meegenomen.

Toegevoegd op 02-05-2009 21:15:10
P.S. Steenkolenengels is wel een woord trouwens, zie: http://woordenlijst.org/zoek/?q=steenkolenengels&w=w
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het is geen woord, dat kun je simpelweg zien aan de opbouw ervan. steenkolengruis kan een woord zijn, maar engels kán daar nooit direct mee aanschreven zijn. Dan moet er steenkolengruis-engels zijn, what the hell it may be