Veel meisjesnamen eindigen met een 'a'. Bestaat er ook zo'n letter voor jongensnamen?

Bij het sluiten van de vraag: dank voor alle antwoorden!

Picture for question
Antoni
14 jaar geleden
in: Taal
2.1K

Antwoorden (8)

Marina- Marinus
Johanna - Johannes
Om er een paar te noemen, ook eindigen jongensnamen vaak op 'o'; Marco, Djanko niet te verwarren met Margot, daar wordt de laatste letter niet uitgesproken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De o.

Ik denk dat de oorsprong hiervan ligt in het feit dat in bepaalde talen woorden eindigend op a de vrouwelijke vorm aangeeft en de o de mannelijke vorm.

Italiaans:
ragazzo - jongen
ragazza - meisje

Ik kan nu even niet op meer voorbeelden komen, maar ze zijn er legio (ook in het Spaans, en ik denk ook in het Portugees). Ik vermoed dat de oorsprong hiervan weer in het Latijn ligt (volgens mij zijn Spaans en Italiaans afgeleiden van Latijn).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het spaans:
Jongen = Chico
Meisje = Chica

en zo worden alle vormen vervoegd.
Ik kan echter niet op heel veel namen komen die eindigen op o.. marco, pedro, onno, arno, ivo... ja, daar houdt het bij mij wel even mee op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antonio-Antonia
Mario-Maria
Angelo-Angela
Tonio-Tonia
Theo-Thea
Leo-Lea
Sito-Sita
Victor-Victoria
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heeft het ook niet te maken met de naamval/uitgang vanuit het Latijn?

Mannelijk +us (verbasterd naar +es) ->
Mari(n)us, Johannes, Augustus, Clauidius (verbaster naar Claude in het Frans), Petrus, Paulus, Carolus (stamvorm van Karel),

Vrouwelijk +a ->
Mari(n)a, Johanna, Augustus, Claudia, Petra, Paula, Karel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem aan dat het bij de vrouwelijke namen Augusta en Carla (of Karola) moest zijn.
Ik denk niet dat er voor jongens echt een laatste letter is. Natuurlijk wel in de 'oude' namen die in de andere antwoorden staan, waarbij de uitgang -us of -es is. En de mediterane jongensnamen eindigen vaak op -o, dat klopt ook wel (ik miste hier trouwens de naam Remco).
Maar ik denk dat deze antwoordgevers eerst een letter hebben bedacht en toen zo veel mogelijk namen daarbij.
Als ik aan jongensnamen denk komen er veel laatste letters voor:
Erwin
Ronald
Marnic
Sven
Fred
Niels
Bryan
Tom
Joris
Aad
Wim
Wil
Arend
Nico
Klaas
Piet
Pieter
Jan
Kees
Karel
Erik
Eric
Daniël
Leon
Leo

Ik denk dat het voor meisjes namen wel geldt omdat een -a op het eind vrouwelijker klinkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn bijna geen jongensnamen die op een A eindigen, ik ken Micha, en dan zijn er genoeg die denken dat dat een meisje is ;-)

Jongensnamen eindigen op een O analoog aan de meisjes-A. Alleen heel korte meisjesnamen kunnen op een O eindigen, Jo (van Johanna (weer die A)) en Do (van Dora/Deborah).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken er een: Luca