In Belgie gebruikt men het woord bediende

welk woord wordt in nedeland gebruikt?

Toegevoegd na 7 minuten:
Door het gebuik van het woord bediende denk ik dat je uit Belgie komt?
Denk dat de meeste hier meer de Nederlandse regelgeving zullen kennen dan de Belgische.

2 maanden geleden @etab

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
6.6K

Het beste antwoord

In België, en dan met name Vlaanderen, wordt de term bediende meestal gebruikt voor een werknemer in zijn algemeenheid. Het betreft hier een werknemersstatuut, net als bijvoorbeeld een arbeider. Het verschil tussen een bediende en een arbeider is dat een bediende geacht wordt denkwerk uit te voeren. In Belgische vacatures wordt geregeld over een bediende gesproken indien men op zoek is naar een all round administratieve medewerker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Assistent, misschien...

Toegevoegd na 16 seconden:
Ober is ook een goeie vertaling
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ligt eraan in welke context.
zonder de zin er omheen is het lastig antwoord geven.
maar het woord bediende komt in NL gewoon voor.

be·dien·de de; m,v -n, -s
1 iemand die een ondergeschikte functie heeft
2 (Belg) hoofdarbeider; ambtenaar, employé

en als werkwoord:
be·die·nen, bediende, heeft bediend
1 door te dienen helpen, gerieven: iemand op zijn wenken
2 (r-k) de H. sacramenten der zieken toedienen: een stervende
3 de werkzaamheden verrichten die een machine in werking brengen of houden.

Bedoel je het zelfstandignaamwoord?
Dan zoek je mogelijk het woord ambtenaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De pastoor bediende, de bediende van de Graaf, die bij uitvaarten altijd de lift bediende.
hier zijn ze alle drie en allemaal in hun eigen betekenis
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jouw vraag is niet duidelijk.

I] Wat bedoel je met "bediende"?
Dat woord heeft namelijk, net als veel andere woorden,
heel veel betekenissen, zowel in Belgie als in Nederland.

II] Wat bedoel je met regelgeving in verband met dit woord???

III] Wat is "2 maanden geleden @etab"

Bediende
1) is een beroep of baan. Meestal betreft het iemand die werkt binnen het huishouden van diens werkgever, en in sommige gevallen ook bij dit huishouden inwoont. Het werk van deze bedienden bestaat uit het uitvoeren van huishoudelijke taken binnen dit huishouden. Deze bedienden worden soms ook wel dienstbode, huisknecht of (in geval van een vrouw), dienstmeid of huishoudster genoemd. Bediende kan echter ook worden gebruikt voor het aanduiden van een werknemer in zijn algemeenheid.
2) iemand die voor anderen eenvoudig werk doet `de jongste bediende`

3) winkelbediende
4) Aide-de-cuisine, keukenhulp
5) Baboe (Maleis)
6) Bankloper
7) Beroep, ambt of functie
8) Bode, ambtenaar, beambte.
9) Butler, lijfknecht.
10) Dienaar, knecht, lijfknecht.
11) Domestiek, huishoudelijke hulp.
12) Employé, werknemer
13) Employee
14) Groom, butler
15) Helper
16) Huisbewaarder
17) Hulp
18) Hulp in de winkel
19) Kelner
20) Werkman
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In belgie kent men bij een vaste betrekking nog het onderscheid tussen een arbeider (werknemer in een fabriek) en bediende (werknemer op kantoor).

In nederland maakt met dat onderscheid niet en spreekt men van iemand in loondienst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bediende is een werknemersstatuut dat reikt tot ongeveer een A2 en soms A1
A2=volledig middelbaar
A1= hoger onderwijs korte type of gelijkgesteld.
Omdat het bediendenstatuut tamelijk voordelig is in verband met bv. ontslagperiode ,vakantieregeling ... is het mogelijk en is het een trend ook 'arbeiders' dat statuut toe te kennen.
Omdat 'arbeider' soms maatschappelijk lager wordt bekeken zijn er veel bedrijven die ook een bediendenstatuut toekennen. Dus minder en minder wordt de aard van het werk doorslaggevend , omdat men het soms koppelt het aan speciale voorwaarden.
De vroegere bediendenstatuten werden dan nog eens verdeeld in graden :bijv. graad opsteller ,graad correspondent etc.
Functies in het openbaar ambt worden doorgaans ambtenaren genoemd en hogere functies door scholing ,ervaring of stratificatie noemt men meestal kaderpersoneel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij wordt het woord "bediende" ook in Nederland gebruikt. Ik denk vroeger wel meer dan nu. Kantoorbediende of magazijnbediende zijn voorbeelden. In de loop der jaren is men meer dure woorden gaan gebruiken, soms ontleend aan een vreemde taal. In Vlaanderen is men geneigd om puur Nederlandse woorden te gebruiken, dus niet ontleend aan een vreemde taal. Zo is b.v. een dealer in Vlaanderen een verdeler.